![]() |
| Ehsan: Encik Google...Gambar Hiasan aje |
Jutaan Maaf jika ada yang kurang berkenan dengan Entri ini...Just pendapat saya jer...Peace no war...;)
Starting dari 2009 or 2010 lg... aku perasan kebanyakan wanita-wanita yang ingin berkahwin akan mengadakan majlis pertunangan secara besar-besaran...aku rasa mcm lari dari konsep dan adat melayu...ade sesetengah tu..majlis merisik pun dah ibarat mcm bertunang...siap ada hantaran...bila di tanya..katanya merisik jer...hurrm...bertunang kang lain plak..siap ade mini pelamin lg..
Ok la..maybe korang ni terlebih duit kot..da tak tau nk bwat ape...so digunakan sepenuhnya tuk majlis yg bwat julung kalinye...huhuhu...yes..tuk perempuan perkahwinan siap beradat ni sekali seumur hidup..xdenye dorang nk bersanding 2 3 kali seandainya jodoh yg sedia ada ni tak panjang...tapi pada aku xperlu la berlebih-lebihan...macam merisik tu..setahu aku....kira macam booking la...pergi bertanya dulu..mengenal family pihak perempuan dan nk memastikan memang prempuan tu xde org cupp lg..hehe...so datang secara beradat...cuma bawa cincin sebentuk dengan spasang kain..lebih kurang cmgtu la..seingat aku la..kalau salah..sila betulkan...
then bila dah setuju...so baru la akan diadakan Majlis Bertunang..Orang dedlu bertunang sebab nk kenal hati budi pasangan...sekarang ni dah terlebih kenal dah sebelum bertunang..kan?hehehe..cuma bertunang ni adalah jangka masa tuk membwat persiapan perkahwinan..time bertunang ni la die tetapkan tarikh dan wang hantaran...aku tgk trend sekarang ni mcm tu lah..time ni la dugaannye kuat...mental dan fizikal..kewangan..huhu..seram gak bila fikir kawen ni...huhu..tak semudah yang disangkakan bila mengikut adat...kalu ikut Islam semuanya mudah...tp macammana pun adat lg kuat dari Agama..itu persepsi orang Melayu kita..hanya sebahagian dari kita je mampu mengikut cara Islam...btul x?
Even kalu aku kawen nanti..tetap ikut adat..still ada Majlis bersanding..still nak pkai Inai..still nk ada Tol..Ahaha...cuma time bertunang tu aku cuba make it simple...Kedua family berjumpa...Tetapkan tarikh & terima belanja (Hantaran) adat Negeri Johor kena bagi 10% dari jumlah hantaran or bagi 50% dr jumlah tersebut..huhu...Pakai baju cantik2 tuk majlis sarung cincin..xde pelamin bagai ni..cuma dihadiri Family dan saudara mara terdekat..cukup la kot..time Kenduri kawen nnt baru bwat besar-besaran..hihi..berangan la Cik Nurul.. semua orang ada angan-angan kn..then dah bertunang tuh..dirahsiakan..ceh..rahsia la sangat kan..sure aku bgtau kt kenkawan aku punya...hehehe
Common Question...Bila Majlisnya?? hehehe...ntah..aku sendiri pun tak tau..dah malas nk fikir sebenarnya...Jodoh semua terletak diTanganNYA...DIA jer yang tau bila Jodoh aku sampai...aiseh..bunyik cm pasgrah jer..hehe...lebih kurang la...takut dengan perkahwinan...hehee..keyakinan tuk mendirikan rumahtangga tu memang xde..keinginan tuk berkahwin tu ada...kekadang..macam2 fikir..boleh bakal suami aku ni jaga aku sebaik mungkin..? boleh ke dia jalankan tanggungjawab sebagai seorang suami? aku pn..bleh ke nk urus rumahtangga aku dengan baik? huhuhu....
Common Question...Bila Majlisnya?? hehehe...ntah..aku sendiri pun tak tau..dah malas nk fikir sebenarnya...Jodoh semua terletak diTanganNYA...DIA jer yang tau bila Jodoh aku sampai...aiseh..bunyik cm pasgrah jer..hehe...lebih kurang la...takut dengan perkahwinan...hehee..keyakinan tuk mendirikan rumahtangga tu memang xde..keinginan tuk berkahwin tu ada...kekadang..macam2 fikir..boleh bakal suami aku ni jaga aku sebaik mungkin..? boleh ke dia jalankan tanggungjawab sebagai seorang suami? aku pn..bleh ke nk urus rumahtangga aku dengan baik? huhuhu....

2 comments:
jangan riso... best woo kawen.. hehehe...
actually mmg x gune membazir kat tunang and merisik.. mane leh jimat, kasi jer jimat....
izyan 2 feb ni jer... ko bile lagi... cepat lar weh.... hehehe...
nanti hire lar laki aku jd photografer... kekeke
amboi..org bkahwin punye pndapat lak..hehehe
Kan..aku kalu nk prabih duit pon time kawen jelah...huhu
hehehe..ko pegi x??
ceh..smpat lg bwat promotions tuh..
Post a Comment