Seorang pemuda pergi berjumpa dengan seorang pendita untuk bertanya mengenai persoalan yang bersarang di hati beliau.
Pemuda : Datuk pendita, ajarkan aku mengenai cinta dan perkahwinan... Aku sudah lost.
Pendita : Baiklah. tapi penuhi permintaan aku dulu. Aku lapar jagung bakar. Apa kata kau masuk ladang jagung ini dan carikan jagung paling besar untuk aku. Aku tunggu di seberang sana.
Pemuda : Deal!
Lalu masuklah pemuda itu mencari jagung paling besar. Diredahnya ladang jagung sampai penuh kemuncup melekat di seluar trek beliau (ini aku tambah nak bagi sedap). Dia bertekad akan memuaskan hati pendeta. Dia mencari-cari jagung terbaik sehingga dia sudah hampir sampai ke seberang sana. Dicapainya satu jagung dan dia keluar dari ladang tersebut. Pendita itu sudah pun ada di situ.
Pendita : Ini ke jagung paling besar kau boleh dapat dalam ladang sebesar ini, saitan?
Pemuda : Oh, aku terlepas dua tiga batang yang ranum tadi, tapi aku ambil yang ini saja akhirnya
Pendita : Bodoh! aku nak jagung paling besar. sekarang kau masuk balik, carikan aku jagung paling besar. aku tunggu di seberang sana balik.
Pemuda : Cis, baiklah kalau begitu.
Diredahnya sekali lagi ladang tersebut. Sehinggalah dia terjumpa sebiji jagung yang agak besar, tanpa berlengah terus diambiknya jagung tersebut. dan terus berjalan meredah ladang bersusah payah sampai ke seberang sana. Ternampak kelibat pendita tadi sudah berdiri tegak di hujung ladang. Laju benar dia sampai ke seberang sini. Hebat ilmunya, gerakannya sekilas angin, getus hati si pemuda.
Pendita : Tak payah nak buat-buat muka pelik, aku naik motor.
Pemuda : Oh. ye ke. ini jagung yang datuk mintak.
Pendita : Baik, terima kasih.
Pemuda : Jadi ceritakan pada saya mengenai cinta dan perkahwinan.
Pendita : Redahan ladang kau yang pertama tadi adalah cinta.
Pemuda : Apa?! Kenapa?
Pendita : Kamu sudah terjumpa banyak jagung yang besar dalam perjalanan pertama kan?
Pemuda : Ya.
Pendita : Namun kamu teruskan juga, mengharap untuk jumpa yang lebih besar di hadapan. Begitu seterusnya dan seterusnya. Kamu tidak puas hati. Tanpa kamu sedari, masa sudah suntuk, kan? Begitulah resam percintaan.
Pemuda : Oh...begitu rupanya. jadi, bagaimana dengan perkahwinan?
Pendita : Bila kamu masuk kali kedua, kamu terus mencapai jagung paling elok pada pandangan pertama. Dan kamu benar-benar percaya akan ia. Dan aku tau kamu juga tak kisah kalau terjumpa jagung lain yang lebih besar di hadapan. Benar?
Pemuda : Benar.
Pendita : Itulah. Itulah cinta yang sebenar.
Pemuda : .....
Petikan dari Terfaktab
naaa...korang mesti pernah baca kesah jagung ni kan...Housemate aku cukup suke kesah Jagung Manis ni..hahaha...xpun satu lagi pasal Rumput dan Orang yang Disayangi. kalu duk menyembang pasal masalah2 cinta dengan housemate aku mesti die akan cakap kt aku mcm nie..."alaaa...macam kisah Jagung besar tuh...(smbil tgn die bwat gaya bentuk jagung yg besar..haha)...bila sekali kau dah jumpe xyah cari yg lain...jangan harap la dedepan tuh ade jagung lg besar dan cantik..sesilap ko da tsalah plih.."
tapi memang betul pon....kadang-kadang kita ni sebagai manusia selalu terlepas pandang. Sebenarnya kita dah jumpa orang yang terbaik didepan mata kita tapi kita selalu tak puas hati dengan apa yang ada dan keep mencari yang lebih baik dari yang ada didepan mata...bila da jumpa yang kita sangka2kan lebih baik dari yg didepan mata..rupa-rupanya indah kabar dari rupa...time tu mula la nk menyesal..time tu la duk teringat kekasih lama yg telah ditinggal yang kini telah selamat diijabkabulkan dengan cinta barunya...ha..padan muka! hehehe...
bersyukur la...senangkan konsep dia..Bersyukur dengan pasangan kita...bila kita sayang seseorang itu kita mesti terima diri dia seadanya...then kalau ade yang xberkenan di mata..slow talk to mereka..InsyaAllah, kalau dia sayangkan kita mungkin dia akan berubah untuk kebaikan bersama. Tapi kalu dia stay mcm tu jugak..hurm korang pun ade pilihan untuk mencari yang lebih baik kan..so move on la..tp jangan la curang...orang yang curang ni sebenarnye dorang nie playing safe..tau kenapa...dia couple dengan 2orang dalam 1 masa sebagai back up plan..kalau salah sorang di reject..so dia ade 1 pasangan lagi..Demn la kn manusia yg mcm ni!! aku pun xsuke...
kata terima seadanya...awat nk kena berubah plak...hagak2 la noks..contohnyer..kalau Lelaki yg kau sayang tu Kaki pukul..baran..silap cakap sikit kau kena pelempang...hagak2 perlu x dia berubah...xkan kau sanggup seumur hidup makan kaki dia je...perkara-perkara yang xbaik tu aku rasa xsalah kalau nk berubah..kalu yang perempuan suke free hair pakai seksi meksi..ape salahnya kalu si dia mintak kau tutup ckit apa yang patut ditutup...kalu semua terdedah..xde yang special lagi dipandangan mata dia..da semua orang dpt tengok free..hehehe...ini contoh je...
dan konsep terima seadanya ni..contoh plak..boipren kite ni bukan jenis romantik manusianya..xreti la nk candle lite dinner..xreti nk bagi bunga 1000 kuntum bagai..benda2 cenggitu xpayah la nk sensitip sangat..xpayah la nk merungut2..sibuk2 nk bandingkan dengan boipren orang lain..as long dia sayang ko..take care tentang kita aku rase dah memadai kot...lg baik kalu die bleh jadi kawan ko..means susah senang same2 share...kan best cm tu...tapi kalu ade perkara xpuas hati tu bawa bincang..jangan pendam2..(pdhal aku la manusia suke pndam2 tuh...hihi)
dan seandainya kau dah lakukan yang terbaik untuk si dia tetapi dia tetap pilih orang lain yg dia rasa lebih baik dari diri kau...kau redha jelah...terima hakikat yang cinta dia telah beralih arah..bak kata housemate aku pn.."kalau kau bebetul sayang kt dia...relakan perpisahan itu..bila kita sayang seseorang..kita mesti nk tengok dia bahagia..kalau dengan kita dia xboleh bahagia dan ade orang yg mampu dan lebih membuatkan dia bahagia...biarkan la dia...sekurang-kurangnya sama xrasa terseksa.." then die pn menitiskn air mata...huhu~ sebab die pon krisis dengan Boipren..
erm..betul tu..dah memang bukan jodoh kita dengan dia...kalu die pksa makin membuatkan dia membenci bwat ape kan..dan bagi kau yang dah xsuka tu..berterus terang jelah...jangan gegatal nak bagi harapan pelesu(palsu) lagi...ade sesetengah manusia ni, dia suka main tarik tali...contoh...Pasangan A dan B da putus kerana A ade kekasih baru C...then si A ckp kt B "sbenarnye ai masih sayamkn yu lagi...tapi ai masih keliru, masih dalam dilema dan pesimpangan antara yu atau C' kalau aku..."PUI..!! hang yg bwat taik kt aku,,now hang kata keliru konon..." kenkonon nk kata sayang lagi...padahal kau dah puas duk bSYG ABG dengan yg baru...engkau segalanya bagai...tp dengan Ex kata sayang....Pegi Mati la..Penipu je semua tu..saat2 ni memang perasaan kita tengah berbelah bagi..yerla..kita pun msih sygkn dia lgi kan..bila dia kata sayang tu..sure cair punya la..jd kita kena kuatkn diri..dalam minda kena ubah..
konsep aku senang..kalau kau betul2 sayang kt aku...n rasa aku ckup perfect untuk diri kau...kenapa kau curang?? maknanya ade lagi la kekurang dalam diri aku yang kau xboleh terima dan perempuan lain itu ada kelebihan dia sendri contohnya Dia anak tauke kapal ker...so kau bleh tumpang tuah...so kau pun budget kau layak untuk dia..padahal..kau tu dalam kasta ke dua je...itu contoh yer...soal jodoh ni Allah yang tentukan..bila kita dipisahkan dengan orang yang kita sayang...maknanya kita tidak diketemukan dengan orang yang tepat untuk menjadi milik kita sepenuhnya...dan suatu hari nanti kita akan diketemukan dgn jodoh yng lebih baik dari yang sebelumnya..insyaAllah...sekali tersalah orang, xberti seumur hidup kita akan di ketemukan dengan orang yg sama...;)
2 comments:
aku xtau kisah jagung ni... yg tau sal rumput tu... pape pun really nice story.... i loike...
story yg mane 1 nice..kisah jagung je..enterpretasi aku yg nice...hik3...
Post a Comment