hal ni terjadi to my BFF...mula-mula die bagitau die sakit mata..ingatkan sakit mata biasa...macam orang kena sakit mata yang bleh berjangkit tuh...tetibe...die msg bgtau kena bwat pembedahan gara-gara ade infection dalam mata...huhu...terkejut la jugak...pesanan awal dia...jangan over mengunakan eye liner, mascara & contact lense...huhuhu~
da la aku nie kaki make up, benda yang paling susah aku nak tinggalkan Mascara & Contact Lense..sebab dua benda ni memang aku suke...but start from Cik Syiqin bagitau..aku da start kurangkan penggunaan Mascara & Contact lense..Pegi kerja memang aku xpkai la..sebab aku ia menyakitkan mata sebab nk mengadap pc lelama...cume bila keluar berjalan tu aku pakai la..untuk jangka masa yang xlama...
story nie..sesuai gak untuk en.Baby aku..sebab die terpaksa pakai Contact Lense and die selalu pakai terlebih masa..banyak kali da mengingatkan die...huhu~
.....................................
Mascara Mayhem ~ My story about my eye operation.
How should i began the story??
Erm..the story starts like this. ~ 4 weeks ago..i've found that i've always feel dizzy. rasa pening dan rasa nak muntah then kepala sakit berdenyut2 especially yg sebelah kanan. I thought maybe i've a migraine but after 2 days i discover something on my right eye. pernah tgk ketumbit x? rupa die lebih kurang mcm tu la but this one was very big di dalam kelopak mata. I though it was a normal eye chalozion or our people called it as ketumbit. So i go to clinic and see the Doctor. (nama klinik terpaksa dirahsiakan)
First time i met the Doctor, he told me that it was just a normal eye sickness. After taken all the medicine and it will be ok say the Doctor. Then, i followed all the advices and take all the medicine. But it seems to be very lie statement to the patient. lepas 4 hari i discover ada 2 lagi ketumbuhan mula timbul but this time lebih kecil tp lebih sakit. This time mata semakin membengkak smpi hampir2 x boleh buka mata, So, i go and see the Doctor again. the same doctor and the same clinic but this time the Doctor gave me a streoid eye drop to heal the sickness. But then it does not working well for me. mata makin membengkak than Doctor pun terus tulis surat ke Jabatan Mata Hospital Queen Elizabeth untuk refer me as a chronic patient.
So, i've made an appointment with the Doctor at the Hospital. On my first appointment, the Doctor have given me a brief consultation on my eye. The Dr. said that i've been infected from mascara wand and it already harm my eyes. So, the conclusion is i've to undergo an operation to heal the infection. Doctor juga marah dgn Doctor sebelum ni yg di klinik sbb bg streoid eye drop.Streoid eye drop ni klu salah ambil boleh jadi buta kata Doctor. Bila Dr. ckp kene operate masa ni Tuhan jer tahu perasaan. Mane xnye seumur hidup x prnh ade pengalaman operation bedah2 ni sume.Tarikh operation masa tu Dr. decide utk buat pada 4 October, semalam la tarikhnye tu.
So, on 4th October i've been sent to the operation room at 2 p.m. Before masuk bilik bedah Doctor srh sign dulu surat kebenaran untuk menjalani pembedahan. wlupun just minor operation tp perasaan nak kene bedah tu bukan main takut lg. Nasib baik my best buddy, Flicia sudi menemani sepanjang operation berjalan. Saya pujuk Doctor bagi kebenaran utk Flicia masuk sama dlm bilik bedah tu utk temankan sbb takut sgt dah time tu.
Alhamdulillah the operation went smoothly, mula2 mmng bnyk bleeding. can you imagine 4 hours after the operation my eye is still bleeding. Tapi apepun Alhamdulillah sbb sumenye berjalan lancar. Ada yg tanya sakit x waktu operate tu.. uish, giler x sakit wlupon dah kene bius still boleh rasa gunting Doctor tu menyucuk2 dlm mata. sampai terangkat angkat la kaki time operation tu sbb tahan sakit.
Seriously sakit la serius x tipu. darah pulak mcm membuak2 keluar. Tapi kene kuatkan semnagat la, nak wat camne lagi kan. And finally today mata da boleh buka sikit itupon takut2 lg sbb takut klu kene matahari nnti die berair takut luka xmau sembuh.
Maybe pengalaman ni boleh bagi pengajaran pada yang lain especially golongan prmpuan lah. Ni nak share ape yg Doctor advise k:
1. Eye liner dan mascara cannot be used more than 6 month. you have to throw it away my dear. wlupun mahal mane pun makeup awak tu sila lah cek tarikhnye yer.klu dah lebih 6 bulan chemical ingredients die akan bertukar jd racun and harm your eyes.
2. Contact lense are not always helpful. maybe ramai yg rabun prefer utk pki lense sbb sng kan but be careful. It can scratch your cornea dan boleh mnyebabkan buta. x kisahla la klu awak ckp contact lense yg awak pakai tu paling selamat di dunia mcmanapun still ada bahaya yang anda x nampak. Pakai spec lebih selamat ok.
3. Do not band the makeup. Jgn salahkan makeup 100%. actually yg salah adalah cara penggunaan. eye liner dan mascara boleh dipakai tp mesti pastikan dicuci dgn bersih sebelum tidur sbb once the chemical contains entering your eyes silently it will infected the whole ayes.
4. Check your medicine. Klu anda sakit mata dan diberi Streoid eye drop oleh Doctor, sila advise Dr. utk beri ubat yg drugs free. because Streoid eye drop mmng sgt cepat melegakan sakit mata tp be careful dia hanya melegakan bukan mengubati. mcm kes saya streoid eye drop yg menyebabkan mata lebih teruk.
5. Jgn salahkan takdir. I'm very proud because i've been chosen to have this kind of disease so that i can share the experience with others. who knows ada yg terbaca notes ni dan ambil langkah berjaga2 kan lebih bagus.
And lastly, sayangilah mata anda. duduk di pepan komputer lama2 pun bahaya so limitkan aktiviti dpn komputer yer kawan kawan. Jadi klu lps ni ada rs sakit2 kepala cepat2 pi check dgn Dr. mungkin betul sakit kepala ataupun penyakit lain seperti mata mcm yg saya alami ni.
Erm..the story starts like this. ~ 4 weeks ago..i've found that i've always feel dizzy. rasa pening dan rasa nak muntah then kepala sakit berdenyut2 especially yg sebelah kanan. I thought maybe i've a migraine but after 2 days i discover something on my right eye. pernah tgk ketumbit x? rupa die lebih kurang mcm tu la but this one was very big di dalam kelopak mata. I though it was a normal eye chalozion or our people called it as ketumbit. So i go to clinic and see the Doctor. (nama klinik terpaksa dirahsiakan)
First time i met the Doctor, he told me that it was just a normal eye sickness. After taken all the medicine and it will be ok say the Doctor. Then, i followed all the advices and take all the medicine. But it seems to be very lie statement to the patient. lepas 4 hari i discover ada 2 lagi ketumbuhan mula timbul but this time lebih kecil tp lebih sakit. This time mata semakin membengkak smpi hampir2 x boleh buka mata, So, i go and see the Doctor again. the same doctor and the same clinic but this time the Doctor gave me a streoid eye drop to heal the sickness. But then it does not working well for me. mata makin membengkak than Doctor pun terus tulis surat ke Jabatan Mata Hospital Queen Elizabeth untuk refer me as a chronic patient.
So, i've made an appointment with the Doctor at the Hospital. On my first appointment, the Doctor have given me a brief consultation on my eye. The Dr. said that i've been infected from mascara wand and it already harm my eyes. So, the conclusion is i've to undergo an operation to heal the infection. Doctor juga marah dgn Doctor sebelum ni yg di klinik sbb bg streoid eye drop.Streoid eye drop ni klu salah ambil boleh jadi buta kata Doctor. Bila Dr. ckp kene operate masa ni Tuhan jer tahu perasaan. Mane xnye seumur hidup x prnh ade pengalaman operation bedah2 ni sume.Tarikh operation masa tu Dr. decide utk buat pada 4 October, semalam la tarikhnye tu.
So, on 4th October i've been sent to the operation room at 2 p.m. Before masuk bilik bedah Doctor srh sign dulu surat kebenaran untuk menjalani pembedahan. wlupun just minor operation tp perasaan nak kene bedah tu bukan main takut lg. Nasib baik my best buddy, Flicia sudi menemani sepanjang operation berjalan. Saya pujuk Doctor bagi kebenaran utk Flicia masuk sama dlm bilik bedah tu utk temankan sbb takut sgt dah time tu.
Alhamdulillah the operation went smoothly, mula2 mmng bnyk bleeding. can you imagine 4 hours after the operation my eye is still bleeding. Tapi apepun Alhamdulillah sbb sumenye berjalan lancar. Ada yg tanya sakit x waktu operate tu.. uish, giler x sakit wlupon dah kene bius still boleh rasa gunting Doctor tu menyucuk2 dlm mata. sampai terangkat angkat la kaki time operation tu sbb tahan sakit.
Seriously sakit la serius x tipu. darah pulak mcm membuak2 keluar. Tapi kene kuatkan semnagat la, nak wat camne lagi kan. And finally today mata da boleh buka sikit itupon takut2 lg sbb takut klu kene matahari nnti die berair takut luka xmau sembuh.
Maybe pengalaman ni boleh bagi pengajaran pada yang lain especially golongan prmpuan lah. Ni nak share ape yg Doctor advise k:
1. Eye liner dan mascara cannot be used more than 6 month. you have to throw it away my dear. wlupun mahal mane pun makeup awak tu sila lah cek tarikhnye yer.klu dah lebih 6 bulan chemical ingredients die akan bertukar jd racun and harm your eyes.
2. Contact lense are not always helpful. maybe ramai yg rabun prefer utk pki lense sbb sng kan but be careful. It can scratch your cornea dan boleh mnyebabkan buta. x kisahla la klu awak ckp contact lense yg awak pakai tu paling selamat di dunia mcmanapun still ada bahaya yang anda x nampak. Pakai spec lebih selamat ok.
3. Do not band the makeup. Jgn salahkan makeup 100%. actually yg salah adalah cara penggunaan. eye liner dan mascara boleh dipakai tp mesti pastikan dicuci dgn bersih sebelum tidur sbb once the chemical contains entering your eyes silently it will infected the whole ayes.
4. Check your medicine. Klu anda sakit mata dan diberi Streoid eye drop oleh Doctor, sila advise Dr. utk beri ubat yg drugs free. because Streoid eye drop mmng sgt cepat melegakan sakit mata tp be careful dia hanya melegakan bukan mengubati. mcm kes saya streoid eye drop yg menyebabkan mata lebih teruk.
5. Jgn salahkan takdir. I'm very proud because i've been chosen to have this kind of disease so that i can share the experience with others. who knows ada yg terbaca notes ni dan ambil langkah berjaga2 kan lebih bagus.
And lastly, sayangilah mata anda. duduk di pepan komputer lama2 pun bahaya so limitkan aktiviti dpn komputer yer kawan kawan. Jadi klu lps ni ada rs sakit2 kepala cepat2 pi check dgn Dr. mungkin betul sakit kepala ataupun penyakit lain seperti mata mcm yg saya alami ni.
.......................................................................
hehehehe...pas bace story die ni..mengenyam trus mata aku..macam aku plak yang kena...before this pn aku penah letak entri pasal Amyza Adnan kena infection di Mata gara-gara Bulu Mata Palsu...now it's happen to my beloved friend seblum ni tulih xdela nk beringat sgt..lagipon aku memang jarang pakai bulu mate pelesu tuh...rsenye sekali je kot..time raye tahun lepas..tahun ni xdan..hehe...leceh nk memakainye..so xpayah pakai...senang..hehehe...jadi kawan-kawan sume beringat la ye...huu~
p/s: Sumber Asal Klik Disini.
Entri Amyza Adnan klik Disini
2 comments:
aisehhh... ko dah copy and paste awal2 dah.... uhuuu
hahaha..bile dh xde keje sgt dlm ofis nie...
Post a Comment