Pages

ChaPteR HunDrEd 91: TiGa KaLi


Salam Alaik',

ngee~~ na start merapu dah nie...ok td kuar lunch kt Kedai Mamak...sementara na tggu makanan sampai tuh..Sempat la merembat Newspaper yang ade kat citu...Then terbace la tentang Talak..Kalau xsilap la..tajuk die " Kuasa Talak hanya dijatuhkan oleh Suami" so aku bce persoalan disitu..soalan die adelah betul ker akan terjatuhnye talak tiga selepas 3 bulan idah apabila si suami menjatuhkan talak pada bulan pertama. maknanya bulan pertama dalam idah jatuh talak pertama, bulan kedua idah jatuh talak kedua dan bulan terakhir jatuh talak ke tiga...huhuhu~~ nie mazhab mane die pun xtau..sbb tu die tanye kat ustaz nie..so ustaz nie pun menjawab..die kate pemahaman tentang talak nie salah.

Talak pertama dan talak ke dua adelah talak Rajie'..iaitu talak yang boleh di rujuk semula..maka talak ke tiga talak yang terakhir dimana setelah jatuhnya talak ini, diharamkan suami untuk merujuk kembali.kalu nak jugak..si isteri tu kena kawen dengan orang lain dan bersama dgn suami baru then dorg bcerai baru la suami pertama bleh kawen balik.. hurm..apsal aku duk cerite pasal talak nie...

erm.satu benda la aku boleh conclude kan kat sini...paling banyak peluang kite bleh bagi pade seseorang tuh adelah 3 kali...Kali pertama mungkin ade kesilapan atau kecuaian, peluang kedua adela penghargaan..tau kenapa aku kate mcm tu? sebab bila orang tu bagi peluang kedua, sebaik-baiknya hargailah sebab xsemua orang mudah untuk memaafkan kesilapan atau kesalahan pertama nie. tp ade gak species manusia yang xreti nak menghargai peluang yang di beri...korg bagi 3 4 kali peluang pun memang manusia nie xreti nk menghargai..so bila dh berlaku macam nie..lebih baik korang lepaskan dia..memang sah-sah die xnak dah..same macam kes talak..bila talak ke tiga..memang diharamkan terus untuk si suami dan isteri...maknanye memang bukan jodoh lagi la...
sebab rasenye seribu dalam satu kot kalu dah tajuk talak 3 then nak rujuk balik...huhu..aku pun xtau..sebab aku pun xkawen lg...Peluang ketiga tu adelah peluang yang terakhir lah...tiga kali peluang jer...tp ade jugak yang suke bagi lbih dr 3 kali...terpulang la pada individu tuh...

then ini hanyalah pendapat aku jer...ape yang aku suke nak pahamkan dari ape yang aku bace tentang Talak yang ustza tuh tulih...Setiap kejadian yang berlaku tuh..sure ade hikmahnyer kan...so stiap persoalan pasti ade jawapan..stiap ketentuan mesti sebab munasabahnye...so inilah kehidupan manusia...huhu~~

1 comment:

Imma Yusri said...

peluang?? sensitip gak hal nih...