
Salam Alaik',
erm.cmne aku nk ceritakan entri aku arini ek...xreti nk mulakn...Entri nie akan menimbulkan sedikit ketidakpuasan hati kepada sesetengah pihak..tp isunya amat jelas, terang dan nyata..hehehe...
semalam i call u..u xanswers...hehehe..bukan itu ya...semalam...aku bwat satu kajian...Wah...berangan nk sambung Bachelor Degree kah aku nie?? xde maknanye...xlarat dh aku nie nk study...cukup la dengan Bachelor Degree Hons je...tp ade gak la cita-cita tu..cuma bukan dalam masa terdekat nie la..hehe..Berbunga la hati mak aku kalu die tau nie...die memang suh sambung blaja..aku jer xmo..haip..melalut dh...huhuhu~~
Aku telah bertanyakan soalan ini dekat beberapa orang jejaka yang aku kenal mereka..mane aku kenal dorang nie??hehe...dorang nie kawan Ofis aku and kawan mse aku blaja dlu.so aku telah menjalankan Pilot Test ke atas mereka..Wah.masih tahu mengunakan bahasa research aku nie...memang bleh bwat masters neh..keke...
soalan aku adalah: KENAPA LELAKI TIDAK MAHU MENGAKU KESILAPAN YANG MEREKA TELAH LAKUKAN???
Testimonial yang pertama aku dapat:
MAMAT A
- die kate memang dah itu sifat lelaki. Senang kate EGO..lelaki dia xsuka nak ngaku kalah or salah. walaupun sebenarnya memang benda tu salah. dia xsuka maruah dia sebagai seorang lelaki jatuh dhadapan perempuan. dia sambung lagi..ini memang Fitrah seorang Lelaki...memang ko akan geram sebab die xnak mengaku...tetapi ko kena terima itu cara dia...habis kuat pun dia akan pusing2 cerita..tp memang masalah bila dia berkawan dengan perempuan yang Cantik, sbb dia kate kebanyakkan Perempuan yang cantik nie bijak..(haha~~ yg nie aku stuju..keke). Selalunya dorang nie xsedar bahawa Perempuan bijak nie die xkn mjatuhkan maruah diri diaorg tuh...cuma bila mengaku kesilapan tu lelaki merasakn die nie mcm xbguna.aku pun balas la balik" ha,btul2..aku trima kalu org ngaku salah dia..dan aku suke nk tau why die bwat mcm tu??sbb bleh aku btulkn balik ape yg silap..but kalu die sendri xmo ngaku..aku pn xbleh nk bwat pape la...huhu" {pnjg lebar mamat nie criter..maklum la..sbelah meja jer]hehehe
Then aku tanye lgi kat
Mamat B
-Mamat nie kate.."dalam dunia ni bermcm2 hati tuhan ciptakan..ada lelaki bersifat lelaki is king and everything segalanya betul because nk xnk perempuan akan ikut ckp dia.maybe lelaki yg xnak mengaku kesilapan ingin menjaga sifat kelakian supaya mereka x tunduk sepenuhnya pd perempuan.." dr apa yang dia katakan nie..dah tentulah disebabkan EGO...
pastu aku tnye lagi kat
MAMAT C nie
-Mamat nie pelik..die xmo jawab..die kate soalan aku bwat dia serabut..huhuhu..die kate mcm xde perempuan menipu..hu3..soalan nie xde kena mengena dengan mnipu..suke lari dr topik...then die tnye kat aku plak...Ade jer perempuan xmo ngaku kesilapan dia...yer..stiap orang msti ada melakukan kesilapan..kesilapan yang orang tu bwat msti ade sebab...hu3. Sampai kesudah aku xmendapat jawapan dr dia..alahai~~
ehh..xabes lagi...aku bkn jenis yg cepat berpuas hati..
MAMAT D.
-Mamat nie memang best dia jawab...dia kate...1) Ego, 2) Dia nk bwat silap lg & ke 3) Dia belum insaf lg..wow...huhu..die kate semua berkait dengan Hati..die siap bg ayat hadis lagi..."jika baik 1 bahagian dalam diri manusia itu maka baik la keseluruhannya..." mendalamkan maknanya...jawapan num 1 tu..memang semua orang jwb same..tp 2 & 3 tu..berkemungkinan la kan...
melalui pengalaman aku yang lalu...huhu~ mangkuk tu memang xnk mengaku..sampai la aku dapat call sendiri perempuan yg die duk flirt tuh..dasyat x aku nie menyiasat..ngee~~..silap die jgk..aku dah kate jgn smpai aku cr ke lubang cacing...ha.aku bwat.kantoi segalanya...okey..yg nie aku cerita len kali yer...
Mamat yang terakhir..last la nie...
MAMAT E.
- dia kate sebab EGO jugak...semua lelaki xlari dari jawapan dorang kecuali sorang jelah..huhu...same as mamat A...dia kate belajar la menerima seadanya...
aku teringat kat kawan aku seorang nie..NANA..dia bnyk tlg aku ms aku down dlu..sedih duka aku semua dia tahu..dia bnyk bg semangat...dia kate..jadikan Kekurangan Seseorang itu sebagai satu Kelebihan apabila ko tahu tentang itu..setiap orang nie xkan sama...dan jangan harapkan dia sama dengan apa yang kau nak...biar dia jadi diri dia...ko terima saja. itu lebih baik...
okey..kat sini..ingin saya nk bwat hipotesisnya...haha..dh namanya pun research kan..[tp aku sendiri xsure btul ker x..lame dh aku viva dlu..huhu]
Lelaki xsuka mengaku kesilapan
Ho: Lelaki xsuka mengaku kesilapan tetapi tidak akan mengulangi kesilapannya.
Ho1: Lelaki xsuka mengaku kesilapan tetapi dia xkan mengulangi kesilapannya.
Ha: Lelaki akan mengaku kesilapan dan tidak akan mengulanginya.
Ha2: Lelaki akan mengaku kesilapan tetapi still mengulanginya.
Nah..mane satu korang nak pilih nie....
aku pilih Ho1 & Ha...
seboleh-bolehnya aku suke kalu lelaki nie mengaku..aku terima ape kalu korang nie buat silap..mane ade manusia xpernah bwat silap...bila korang ngaku..aku akan cari ape kekurangan aku...kadang2 kesilapan itu berlaku atas diri kita sendiri...xsemestinya kita jer betul dan lelaki jer salah...tetapi kalu dah sifat korang xnak mengaku..aku kena terima la benda tu..tetapi jangan kerohkan keadaan lagi...dah bwat silap tolong perbetulkan balik...macammana caranya?? pepandai korang la..bwat salah pndai..nk betulkn xtau plak..time nie la tunjukkan leadership korang tuh...cara nk menyelesaikan masalah...sebaiknya jangan menipu...bila mnipu keadaan akan bertambah keroh lagi...
dan...aku tau..ade jugak perempuan yang xpernah mengaku kesalahan dia..tapi kalu aku..mmg jenis mengaku la...aku nie jenis gelabah bila uat salah pastu memang terserlah la kecuakkan kt muka aku tuh...hehe..satu lagi bila aku marah..pun mcm tuh gak..cepat jer orang tangkap..huhu..alahai..xleh jadi artis la aku nie...xpandai mengawal perasaan..huhu..
ceh..berangan la huda...hehehe...
Wahai Kaum Adam, kamu jangan salah faham..ape yg sy cuba perkatakn disini bukan nk menyalah sikap korang...zaman sekarang nie Lelaki or Perempuan same jer...i mean dr segi sikap...secara fizikalnye xla..hehe...xde yg lelaki xbwat ppuan pun xbwat..tetapi sesetengah dari mereka nie menyebabkan orang lain teraniaya apabila berdepan dengan mereka nie..huhu..
semalam i call u..u xanswers...hehehe..bukan itu ya...semalam...aku bwat satu kajian...Wah...berangan nk sambung Bachelor Degree kah aku nie?? xde maknanye...xlarat dh aku nie nk study...cukup la dengan Bachelor Degree Hons je...tp ade gak la cita-cita tu..cuma bukan dalam masa terdekat nie la..hehe..Berbunga la hati mak aku kalu die tau nie...die memang suh sambung blaja..aku jer xmo..haip..melalut dh...huhuhu~~
Aku telah bertanyakan soalan ini dekat beberapa orang jejaka yang aku kenal mereka..mane aku kenal dorang nie??hehe...dorang nie kawan Ofis aku and kawan mse aku blaja dlu.so aku telah menjalankan Pilot Test ke atas mereka..Wah.masih tahu mengunakan bahasa research aku nie...memang bleh bwat masters neh..keke...
soalan aku adalah: KENAPA LELAKI TIDAK MAHU MENGAKU KESILAPAN YANG MEREKA TELAH LAKUKAN???
Testimonial yang pertama aku dapat:
MAMAT A
- die kate memang dah itu sifat lelaki. Senang kate EGO..lelaki dia xsuka nak ngaku kalah or salah. walaupun sebenarnya memang benda tu salah. dia xsuka maruah dia sebagai seorang lelaki jatuh dhadapan perempuan. dia sambung lagi..ini memang Fitrah seorang Lelaki...memang ko akan geram sebab die xnak mengaku...tetapi ko kena terima itu cara dia...habis kuat pun dia akan pusing2 cerita..tp memang masalah bila dia berkawan dengan perempuan yang Cantik, sbb dia kate kebanyakkan Perempuan yang cantik nie bijak..(haha~~ yg nie aku stuju..keke). Selalunya dorang nie xsedar bahawa Perempuan bijak nie die xkn mjatuhkan maruah diri diaorg tuh...cuma bila mengaku kesilapan tu lelaki merasakn die nie mcm xbguna.aku pun balas la balik" ha,btul2..aku trima kalu org ngaku salah dia..dan aku suke nk tau why die bwat mcm tu??sbb bleh aku btulkn balik ape yg silap..but kalu die sendri xmo ngaku..aku pn xbleh nk bwat pape la...huhu" {pnjg lebar mamat nie criter..maklum la..sbelah meja jer]hehehe
Then aku tanye lgi kat
Mamat B
-Mamat nie kate.."dalam dunia ni bermcm2 hati tuhan ciptakan..ada lelaki bersifat lelaki is king and everything segalanya betul because nk xnk perempuan akan ikut ckp dia.maybe lelaki yg xnak mengaku kesilapan ingin menjaga sifat kelakian supaya mereka x tunduk sepenuhnya pd perempuan.." dr apa yang dia katakan nie..dah tentulah disebabkan EGO...
pastu aku tnye lagi kat
MAMAT C nie
-Mamat nie pelik..die xmo jawab..die kate soalan aku bwat dia serabut..huhuhu..die kate mcm xde perempuan menipu..hu3..soalan nie xde kena mengena dengan mnipu..suke lari dr topik...then die tnye kat aku plak...Ade jer perempuan xmo ngaku kesilapan dia...yer..stiap orang msti ada melakukan kesilapan..kesilapan yang orang tu bwat msti ade sebab...hu3. Sampai kesudah aku xmendapat jawapan dr dia..alahai~~
ehh..xabes lagi...aku bkn jenis yg cepat berpuas hati..
MAMAT D.
-Mamat nie memang best dia jawab...dia kate...1) Ego, 2) Dia nk bwat silap lg & ke 3) Dia belum insaf lg..wow...huhu..die kate semua berkait dengan Hati..die siap bg ayat hadis lagi..."jika baik 1 bahagian dalam diri manusia itu maka baik la keseluruhannya..." mendalamkan maknanya...jawapan num 1 tu..memang semua orang jwb same..tp 2 & 3 tu..berkemungkinan la kan...
melalui pengalaman aku yang lalu...huhu~ mangkuk tu memang xnk mengaku..sampai la aku dapat call sendiri perempuan yg die duk flirt tuh..dasyat x aku nie menyiasat..ngee~~..silap die jgk..aku dah kate jgn smpai aku cr ke lubang cacing...ha.aku bwat.kantoi segalanya...okey..yg nie aku cerita len kali yer...
Mamat yang terakhir..last la nie...
MAMAT E.
- dia kate sebab EGO jugak...semua lelaki xlari dari jawapan dorang kecuali sorang jelah..huhu...same as mamat A...dia kate belajar la menerima seadanya...
aku teringat kat kawan aku seorang nie..NANA..dia bnyk tlg aku ms aku down dlu..sedih duka aku semua dia tahu..dia bnyk bg semangat...dia kate..jadikan Kekurangan Seseorang itu sebagai satu Kelebihan apabila ko tahu tentang itu..setiap orang nie xkan sama...dan jangan harapkan dia sama dengan apa yang kau nak...biar dia jadi diri dia...ko terima saja. itu lebih baik...
okey..kat sini..ingin saya nk bwat hipotesisnya...haha..dh namanya pun research kan..[tp aku sendiri xsure btul ker x..lame dh aku viva dlu..huhu]
Lelaki xsuka mengaku kesilapan
Ho: Lelaki xsuka mengaku kesilapan tetapi tidak akan mengulangi kesilapannya.
Ho1: Lelaki xsuka mengaku kesilapan tetapi dia xkan mengulangi kesilapannya.
Ha: Lelaki akan mengaku kesilapan dan tidak akan mengulanginya.
Ha2: Lelaki akan mengaku kesilapan tetapi still mengulanginya.
Nah..mane satu korang nak pilih nie....
aku pilih Ho1 & Ha...
seboleh-bolehnya aku suke kalu lelaki nie mengaku..aku terima ape kalu korang nie buat silap..mane ade manusia xpernah bwat silap...bila korang ngaku..aku akan cari ape kekurangan aku...kadang2 kesilapan itu berlaku atas diri kita sendiri...xsemestinya kita jer betul dan lelaki jer salah...tetapi kalu dah sifat korang xnak mengaku..aku kena terima la benda tu..tetapi jangan kerohkan keadaan lagi...dah bwat silap tolong perbetulkan balik...macammana caranya?? pepandai korang la..bwat salah pndai..nk betulkn xtau plak..time nie la tunjukkan leadership korang tuh...cara nk menyelesaikan masalah...sebaiknya jangan menipu...bila mnipu keadaan akan bertambah keroh lagi...
dan...aku tau..ade jugak perempuan yang xpernah mengaku kesalahan dia..tapi kalu aku..mmg jenis mengaku la...aku nie jenis gelabah bila uat salah pastu memang terserlah la kecuakkan kt muka aku tuh...hehe..satu lagi bila aku marah..pun mcm tuh gak..cepat jer orang tangkap..huhu..alahai..xleh jadi artis la aku nie...xpandai mengawal perasaan..huhu..
ceh..berangan la huda...hehehe...
Wahai Kaum Adam, kamu jangan salah faham..ape yg sy cuba perkatakn disini bukan nk menyalah sikap korang...zaman sekarang nie Lelaki or Perempuan same jer...i mean dr segi sikap...secara fizikalnye xla..hehe...xde yg lelaki xbwat ppuan pun xbwat..tetapi sesetengah dari mereka nie menyebabkan orang lain teraniaya apabila berdepan dengan mereka nie..huhu..
konklusinya disini...lelaki memang EGO...sesetengah dorang nie memang xkan mengaku kesilapan..ade jugak yang jenis mengaku dan mintak maaf...ade jugak yg dah terlambat baru nk ngaku..baru nak mintak maaf...and ade gak yg xmo mngaku tp die xbwat lg ksilapan tuh..dan ade jugak mgaku dan mntk maaf ksilapn dia tp still bwat lg.erm.memang la banyak jenis manusia nie...
terpulang la kat korang..kalu rase betul2 sayangkan perempuan yang ko sayang...jage la hatinya dan belai la jiwanya..sepertimana yang korang harapkan dari Perempuan itu..Tapi kalu korang setakat nak main2..korang cari la yang sama jenis dengan korang nie..Jangan cari Si Pencinta yang setia seperti aku..cewah..perasan~~
Aku pernah bercakap pada orang yang aku sayang...tinggalkan bila dah xsuka...aku rela trima perpisahan ditinggalkn daripada kamu kantoi dengan perbuatan yg tidak sepatutnya, perasaan dikhianati itu terlalu sakit untuk dtempuhi dan lalaui...jangan bagi aku simpan dendam pada kamu..sehingga aku xmampu nak mendoakan kebahagiaan kamu..aku pernah buat mcam tu..sampai sekarang aku rse aku xmampu nak maafkan perbuatan dia...biar la perasaan itu untuk seorang lelaki saja..tidak untuk orang yg kedua atau tiga atau pun yg kekal selamanya untuk diriku....be friends is better than bermusuh..=)
Sebagai seorang LELAKI yang membaca entri nie..kalau korang rse ape yg saye tulih ini silap...pls drop ur Pendapat...ini hanya conclusion yg aku bwat berpandu dr maklumat yg ade jer..Korang lelaki..korg lbih tahu diri korang.
p/s: akhirnya...aku publishkn jgk..=)

2 comments:
Fuhhh panjang lebar tesis ko ni... fenin aku bace... aku tertarik ngan
"aku rela trima perpisahan ditinggalkn daripada kamu kantoi dengan perbuatan yg tidak sepatutnya, perasaan dikhianati itu terlalu sakit untuk dtempuhi dan lalaui.."
memang sepadan lar ng nasib aku gak... dulu dia sembunyi2... dia diamkan diri... sampai lubang cacing lar aku cari, last2 kantoi... mmg dendam tu 100%... jgn harap aku nak maapkan dia... mendoakan dia akan terima balasannyer ade lar...
konklusi from me, x semua lelaki yg ego. tp malangnyer kite masih ditemukan dgn lelaki yg ego jer... alahai.... sabo... sabo...
Fenin ek...hehe..
name pn research..mmg memeningkn...
Erm.btul la..kne la kita bsabar menghadapi semua ini..huhu
Post a Comment