Pages

ChaPteR HunDrEd 11: SoLoK & SamBaL IkAn BiLIS KunYiT...

Na..this is the story for da last 2 week ago..subjeknye adalah MEMASAK...kire nie main masak-masak untuk budak ofis..nggeee~~ Rajinnye la aku n K.Ta melayan dak Ofis nie...actually semuanya bermula apabila Head Of Department Smartcall mengidam nak makan Solok.layan jelah sebab dia tengah pregnant.huhu..Korang tau x ape Solok Ni?? Solok adalah sejenis makanan yang dimakan bersama nasi Kerabu..Yummy..memang best benda nie..nak bwatnye kukan la mudah..huhu...

tulah orang kate benda ssh nie la yg sedap..memang terbuktilah..jenuh gak la aku menolong k.Ta membuat solok nie..agak sukar jugak...sebab nak kena menumbuk ikan dengan kelapa bagi lumat kemudian disumbatkan didalam lada..Lada nie memang made in Qlate kalau bukan dari kelantan rasenye kureng enak sedikit..dan bentuk dan warna ladanya pun agak berbeza dengan lada biasa..sekurang-kurangnya ada jugak pengalaman membuat solok aku nie...Cancel uat karipap dapat pengalaman memasak yang baru..hehehe...

menu makan pada hari yang membuat solok nie adalah...


[Ayam masak Merah]
[Solok]
[Acar solok]
....
[Sambal Ikan Bilis Kunyit]
[Sambal belacan]
[Ulam-ulaman]
[Nasi Putih]


yang nie adalah resepi Sambal Ikan Bilis Kunyit..nie adalah request daripada K.Pah Panji..nak sangat resepi sambal nie..simple jer sebenarnye..

Bahan-Bahan:

Ikan Bilis
20 - 25 Biji Cili Padi
3-4 ulas bawang putih
5-6 ulas bawang Merah
1 inci Halia
3 biji Kentang didadu
1-2 biji Bawang Besar
1-2 sudu serbuk Kunyit
Garam & Gula secukup rasa
Air Asam Jawa
.....
Cara Menyediakannya:
1. Tumbuk Halia,bawang putih,bawang merah serta cili padi.
2.Gorengkan kentang sehingga kuning, kemudian Ikan Bilis sehingga garing.
3.Kurangkan sedikit minyak tumis bahan2 yang telah ditumbuk sehingga kuning, kemudian masukkan Bawang besar tumis sehingga bawang besar sedikit layu.Masukkan Serbuk Kunyit
4. Seterusnya masukkan Air Asam Jawa, Garam & Gula secukup rasa.
5.Apabila sedikit garing, baru masukkan kentang dan juga ikan bilis..kacau sehingga rata kemudian bleh dihidangkan.
6.sekian.

.untuk bahan2 tu..korang bleh agak2 sendiri..masin n manis kena pandai budget la..ikut secukup rase..Resepi nie pun aku dapat daripada Bff aku sendri dia yang memula ajar dan akhir aku plak yg pandai memasaknyer...hehehe...kepada sesiapa ingin merasa..Selamat Mencuba....(^_^)v

No comments: