Pages

ChaPteR FoUrtHy: KuEH SaGu II

Yeeeeaaaaa!!!!!!

Alhamdulillah...bersyukur sangat...hihihi..sebab kuih Saguku menjadi...Fuhh..lega gila rasenye..maklumla..suspen jugak takut xmenjadi kuahnye..huhuhu..Fobia beb...bila teringat kat kak ngah aku buat x jadi..tapi jenuh jugak la nak buat dia...huhuhu..nak mengacau tuh yg xlarat...then nak kena pandai budget air..yerla..kalu salah budget bleh lembik kuih tuh..susah plak nak salut ngan kelapa parut....

Ahah..resepi??? hihihi..budget2 sendri jer..nak buat bnyk2 kang takut xjadi..semalam buat aku pn guna sagu biji lebihan buat bubur kacang hijau aritu..sukatan dia pun hanyalah separuh dari cawan jer..air plak cheq sukat satu cawan penuh..ha.memang hentam jer...daun pandan pn xbuh..serba salah nak beli..mana xnye..kat kedai sorang jual seikat..bnyk gak..nak uat ape la aku daun pandan banyak2 tuh..so mmg xbuh..hihihi..pewarna tuh..aku guna pewarna sirap cap rose..sirap tuh memang sedap uat air..uat kuih pun sedap..xyah taruk daun pandan dh..memang dah wangi..hihihi..seronoknya la..almaklum la..kuihnye menjadi...sukatan sagu tu dapat tuk besar tupperware empatsegi yg slalu orang guna uat niaga tuh..

tapi...biji sagu tuh xmasak sekata sebab still nampak lagi ade putih2 kat biji sagu tuh..huhu..xpela kan asalkan bleh makan..hihihi..dapat la sepinggan kuih tu..bleh la bagi dak rumah merasa..ingatkan dorang xnak makan..hehehe..dekat separuh gak aku n mida abeskan..balik dari kedai dorang duk membelasah..eceh, depan aku n mida...dorang nie malu la konon..penyudahnye..abes jugak...Alhamdulillah...tiada berlaku sebarang pembaziran...hihihi..

ha...satu jer yang aku xsuke buat kuih nie..huhuhu..iaitu...terpaksa menyental periuk..huhu..jenuh tuh...dah la aku jenis yang xsuke basuh periuk...hihi..sejujurnya,...memang aku mengaku aku paling2 xsuke basuh periuk..suh aku basuh pinggan and cawan xpe..jangan periuk n kuali memang aku reject awal2..tapi disebabkan aku nak makan sangat kuih sagu nie terpaksa membasuh periuk selepas memasak kuih tu...aaaarrrggghhhh..tensionnye..huhu..

dan pic-pic dibawah nie adalah hasil yang dibuat oleh aku sendiri selepas berhempas pulas di dapur...hihihi..cewah.....


:: Dapat 6ketul memulanya then aku bahagi lagi 2 jadi la kueh tu 3segi..::
so dapat la 12ketul..
Betul ker penggunaan bahasa aku nie"Ketul"huhu

:: Time mengaul di dalam kelapa parut::
Ahah! ade telent uat kuih tak aku nie??


:: Nah..akhirnye..siap jugak..Cedap tau..::
....lalalalalala...

No comments: