Errmmm..sebenarnye arini aku puasa..puasa ganti...tetibe tringin nak makan kuih sagu..huhuhu..cmne ek..hihi..so malam nie nak cuba buat sendri kuih sagu nie..jadi atau tidak...cheq pn xtau la..kerisauan tidak menjadi tu hampir 80%....
almaklum la teringat kat kak ngah aku..beriye sangat nak buat kuih sagu nie..then yang bestnye duk btekak plak ngan angah aku..seperti yang dijangka..kalau isteri melawan suami nie memang dia terkena balik la..hahaha..ape taknye..kuih yang disangka jadi..xmenjadi..hihihi..tulah..dah kate jangan melawan cakap suami..melawan jugak..tengok ape dah jadi...cara buatnya dah betul cuma berbeza sedikit dengan cara bondaku..sebab...my mum die xrebus air gula..tp guna stlye tradisional punye...
ha..memang best..nanti ade masa aku suruh mak buat kuih sagu tradisonal..xramai yang tahu..yang memang best..yang kuih sagu mak nie..die x masakkan air gula tapi sebaliknya dia kukus sagu+gula+ sedikit air..then bungkus dalam daun pisang, macam kueh koci baru la jadi kuih sagunye..bagi sesape yang duk diperkampungan macam aku nie tau la..hihihi..kalo orang bando maybe 10% jer yang mengenalinye..
tapi perancangan untuk berbuka puasa arini..i follow resepi bawah nie lah..kalu jadi..aku tunjuk la picnye..kalu aku senyap xberkata-kata n xde siar pic kueh aku tu..korang jangan tanye la..komfirm x jadi la tu..hihihi...
So kawan2 wait n see jelah...keputusannya akan diumumkan esok..hihi..yummy...
Bahan-bahan:
300 g sagu biji
300 ml air
1cawan gula
1 helai daun pandan
1/2 biji kelapa parut
sedikit garam
sedikit pewarna merah
Cara-cara:
1. Bilas sagu dan toskan.
2. Panaskan air dan larutkan gula. Jika sukakan manis, boleh tambah gula lagi.
3. Masukkan sagu,pewarna merah,daun pandan dan masak hingga sagu kembang dan pekat dengan menggunakan api sederhana.
4. Masukkan ke dalam dan sejukkan.
5. Gaulkan kelapa parut dan sedikit garam. Jika kelapa agak kering boleh tambah sedikit air panas.
6. Potong kuih sagu yang telah mengeras dan gaulkan dengan kelapa parut
No comments:
Post a Comment