huhuhu...nie hari ke 4 aku kat tempat baru..banyak erk masa aku nak menulis blog...mane xbnyknye..aku xde keje lagi...malah aku dapat rasakan bila aku dah terer bwat keje nnt nk menjenguk Blog and Fb pon xmampu..sebab kebanyak pekerja-pekerja disini mengalami masalah yang sama..yeke? ke aku je yg xperasan...aku rase yer..."think positive cik Nurul..."
nak kate aku seronok kt tempat baru ni idak la jugak..dari ape yang aku lihat..mcm stress je keje die..tp bila di pk2kan balik mane ade keje yg senang kan...mnoreh getah dapat seratus shari pn bnyk keje ko nk lunaskan...hengat..skadar kutip lantun je ke? klu xditoreh pokok getahnye..mane nk dtg hasilnyer...huhu...
cuma aku puas hati dengan keje baru aku nie..sebab...ini la keje dari hasil usaha aku sendiri...yerla..keje2 aku sebelum ni sume atas rekemen kenkawan...interview pon memain je..xdenye nk merasa yang formal nie...tp kerja yang ni...bermula aku search kt Mudah.com..tengok..tempat aku cari keje pon local2 je...aku dh malas dah nk apply kt Job Street ke Malaysia Jobs ke..hape ke..sebab..memang nk dapat keje tu susah..bukan takat keje..interview pn belum tentu lg..especially Job Street..ko xtgk 1 jawatan yang die offer tuh..dekat 500++ orang yang apply..company nk guna 3-4 orang je kekadang tu sorang...so bila ko pk2 blek..ko rase layak ke ko nak mohon..lupekan..
aku cari kerja ni dalam Mudah.Com..pada asalnye offer yang aku dapat adalah Contract keje 1 tahun dengan basic rm1800..jauh lebih rendah dari gaji OUM bagi kt aku...huhu..aku terima je..tp potensi aku nk dapat keje ni..aku rse dlm 50% jer..aku memang xyakin..walaupon boss aku sekarang ni kata aku adelah the best candidate for the position yang die offer..klu dengar kata2 dia ni mesti ko berbunga-bunga kan..malangnye...aku adelah 1st candidate yang die interview...huhu..sebab kate die ade 3 candidate termasuk aku...herm..mmg harapan aku tipis la..sebab aku xtau lagi 2 orang candicate tu mcm mane..mane tau dorang lagi bagus dari aku ker...huhuhu...dh la die tanye soalan merapu je kt aku...mmg putus harapan la aku...
then aku mengadu nasib dengan En.baby..huhu~ sepanjang aku memcari kerja baru nie..die la yang banyak support aku..mintak aku jangan putus asa kekadang ade interview yang aku rase xnak pegi..then die kate pegi jer..cuba nasib..xsuke xpe..amek pengalaman interview..actually sebelum aku terima kerja ni..aku dapat 2 offer kerja...1st..dengan TM..customer service keje shift la..aku berdolak dalik sebab aku bengang dengan cara management dorang..sebab b4 aku sign acknowledgement yang aku di offer keje TM aku dah tanye interviewer tu..sebab dalam surat tawaran tu..die suh aku start ari isnin minggu depan..time aku dtg interview tu ari Rabu..kebetulan plak lagi seminggu nk ujung bulan..so aku cakap la nk start bulan 7..lagipun aku kena bg notis berhenti..orang tu kata ok..so aku sign jelah...
but then ari jumaat interviewer tu call suruh aku lapor diri ari isnin..aku cakap la..aritu kata bleh tangguh..then die kata xleh tangguh sebab aku dah sign surat acknowledgement tu...time tu aku rase nk maki je..sebab macam die main2kan..aku..then aku tnye klu aku nk tangguhkn..so die kate kemungkinan besar aku kena dtg interview balik...memang mcm s!@& la..klu interview senang xpe gak..dah la bnyk task nk kena bwat..orang tu pn xreti nk cakap baik2 dengan aku..maka aku redha..aku ckp je aku xnak..n kalu aku rase nk kerja tu..aku akan dtg interview balik..memang aku pasrah and redha la..tp aku lega sikit la aku ade 1 lg offer keje..Alhamdulillah murah rezeki gak aku..cuma...gaji terlalu rendah..lebih rendah..memikir 10x gak aku....
tetibe time tu OUM offer continue contract..maka aku pn trus btahan seketika di OUM tuh..punca aku nk berhenti pon sebab OUM nie memain time die nk renew contract..tggal beberape hari contract nk abes bru die bgtau..x ke sakit jiwa..bwat contract xdpt smbung...haru la hidup ko..memang aku serik sesgt la..dh la time tu aku bnyk nk gune duit..maklum le nk pie bcuti ke Sabah..hui..mnghoyan jgk la..huhu..pastu dapat call dr TM kate die offer aku keje blek..aahhh..malas dah aku..mcm memain je ko..aritu kate siap kena interview blek la..now senang2 je nk aku masuk keje blek..lantak..memang aku ndak..
tapi aku berterima kasih gak pd OUM nie..kerana die jugak la aku senang dpt interview n kerja sume..maybe die company yg wellknown..jd orang pn nk amek keje mcm caye je..huhu~ ok...ari isnin..aku bru smpai dari Sabah...tetibe aku dapat panggilan menyatakan aku dapat keje kt Company nie..Wah..Alhamdulillah..syukur sangat2..tp take time jugak nk masuk cni..memacam die nk bwat dlu..ade background checking la..abes sume tempat keje lame aku die tanye..btul x aku penah keje ngan dorang...hurm, bru aku tau system dorg nk hire pkerja mcmmane..selama nie xdenye dorang nk cek2 nie...but then settle je background checking..dorang call lg bgtau dorang nk offer aku keje tetap gaji rm2+++..aku pn ape lg alhamdulillah..terima jelah..rezeki aku la...tp ade kesengalan ckit..bos aku mintak aku msuk seminggu sebelum raye..aih..xleh nk beraye sakan la cmnie..then die decide bleh..start jelah pas raye..senang nk kire gaji..hahaha..tau xpe..aku keje 5 hr pastu nk cuti dh..bek msuk pas cuti kn..
so now..aku berada kt company ni..bukan senang nk cari keje nie..nasehat aku jangan la memilih sangat..ade peluang tu cuba jelah dulu...amek pengalaman...klu ko kaki enjoy gaji besar mane pn xkan ckup..so pepandai la budget..arini paling xbest..1 hari aku xde keje..stress jugak macamnie..huhu~
No comments:
Post a Comment