Pages

BuaH PLuM yang PlUmPy....

Salam Alaik',
Ehsan En.GooGle

sedikit info untuk seme...haih..cam xcaye je blog aku ade info2 nie...hihihi....FYI, every week company akan provide buah-buahan untuk staff  dia...start aku masuk aritu aku dah makan Epal, Limau & last week Pisang...sedap gak pisang die...so minggu ni adelah minggu buah Plum kt Office aku...

Plum bleh dikatakan buah faveret aku gak la...so aku ni pandai makan je..khasiat seme serba serbi xtau...maka aku pun google la td mencari khasiat dan kebaikan plum...

Kenali Buah Plum:
  •  Name saintifiknye ialah Prunus Demostica.
  • Buah ini berasal dari negara China, Amerika, Eropah & Kaukasus.
  • Mengandungi khasiat Fito yang dipanggil Asid Neoklorogenik dan Klorogenik yang berfungsi sebagai fenol dan antioksida.
  •  Selalu di ketemui dalam bentuk bulat tetapi ada juga bentuk lain seperti bujur dan berbentuk hati. Kulit Buah Plum berwarna merah, ungu, biru tua, maroon, hijau kuning & Kuning jingga.
  •  Buah ini diketegorikan sebagai buah pepauh atau buah-buahan berisi lembut dan berbji keras..kira adik beradik dengan buah Peach.
  • Buah ini bebas kandungan Sodium(garam) dan kolesterol. *jd leh makan bnyk2...
  •  Mengandungi Karbohidrat yang tinggi, rendah lemak & rendah kalori juga sumber terbaik Vitamin A, Vitamin C, Kalsium, Magnesium, Besi, Kalium dan Serat.
  •  Apabila dikeringkan buah ini akan menjadi buah Prun.* yang ni aku br tau. Prun plak bleh mencegak Osteoporosis dan Serangan Jantung.Kandungan polifinol yang tinggi mampu mengembalikan jisim dan struktur tulang.* so makan la bnyk2 prun ye.hehe~
  •  Buah Plum mampu meransang pergerakan usus dan mampu mengatasi masalah sembelit kerana ia mempunyai laksatif yang efektif . maka ia MAMPU MENGURANGKAN BERAT BADAN.* i like dis...selain itu Buah Plum boleh mencegah peningkatan tekanan darah.
  •  Buah Plum & Prun juga mengandungi sejumlah Oksalat yang sederhana jadi sesiapa yang mempunyai sejarah penyakit buah pinggang disyaratkan menghadkan pengambilan buah ini. Jika buah ini digunakan untuk tujuan perubatan maka perlu mendapatkan nasihat daripada pengamal perubatan terlebih dahulu bagi mengelakkan kemudaratan dikemudian hari.
haaa...bnykkn kelebihan buah ni. no wonder la pepagi la aku dah cuci perut..so sepanjang minggu ni kena perbanyakkan memakan buah ni.hehehe...minggu depan kita cerita buah lain plak...

Hasil info klik disini dan disini


No comments: