Pages

ChaPteR THrEE HunDrEd 61: KuiH KeRia...

Salam Alaik',

haaa..korang kenal x kuih keria nie?? penah makan ke?? nie kuih tradisional nie..kuih die mcm kuih donat tp dperbuat dari keledek...kuih zaman mak-mak aku dlu nie..zaman aku kecik-kecik dulu mak aku suke bwat kuih nie..al-maklum ler...orang kampung..mak aku lak suke tanam keledek..bila musim keledek tuh..bermacam2 makanan la yg dperbuat dari keledek..karipap..(inti die eh buat dr keledek)..goreng keledek..pengat keledek..gulai daun keledek..serba serbi keledek la..tu musim keledek..kalu musim pisang..hui..sampai xterlarat la nk makan pisang..ari-ari pisang..espcially breakfast...hadoi...aku sampai naik muak la..pisang lak..berbagai-bagai jenis..pisang emas, pisan tanduk, pisang lemak manis..(yg aku suke makan gtu jer..sebab die comel2 je pisangnyer) pastu ntah ade 1 pisang tu kaler merah..aku xigt ape kebendanyer...pastu musim cempedak..same la jdnyer...

semuanya hasil dari berkebun..xrugi kan bila berjasa dengan tanah..then Alhamdulillah la..mak aku ade tanam dusun sendiri..bila musim buah tuh..semua jenis buah ade..rambutan, mangga, durian, manggis..buah2an tempatan nie xsusah la nk mencari...kena rajin balik kampung la bila musim buah nie...memang best...hikhik

 :: rembat dr En.Google ::

ok..berbalik pasal kuih keria nie..ntah kenape spnjg minggu ni aku asyik beli kuih ni jer...aku rase ni la kali pertama aku beli kuih keria yang menepati citarasa aku..setanding ngan mak aku bwat..selalu tu kalu beli mesti terkena...liat la..keras la..tp yang nie mmg perfect..keledek die..tepung die..gula die...susah nak mencari kuih yang ikhlas..tau nape aku kate gtu? kebanyakkan penjual kuih muih nie..dorang buat kuih sekadar nak kaut untung jer...modal ckit..so kuih pon rse lebih kuang jer..tp kt Food Court Three Two Square nie mmg terbaek..baik kuih muih, lauk pauk..semua sedap2 belaka..rege pun not bad la..hihihi~~

moral of da story..jual kuih tu biarla ikhlas..sekurang2nyer rezeki yg dimiliki pon dtg dr hasil yg ikhlas dr pembeli..kalu pmbeli asyik duk merungut jer..perniagaan nk bkembang pun susah..sebab orang boikot nk membeli..smlt beramal dan renung2kan..ngeee~

1 comment:

Imma Yusri said...

ko tukor layour lagi... nyampah aku....
camne ko wat banner yang lawo tu??? jelesnyer...