Pages

ChaPteR THrEE HunDrEd 46: 6 Tahun....

Salam Alaik....

hurm..aku rase sekejap jer masa berlalu...sedar xsedar...pejam celik...pejam celik...arini genap la 6 tahun arwah abah pergi meninggalkan kami sekeluarga...dah macam2 benda dah berlaku...kalau la abah boleh kembali semula...mau kami semua xabes bercerita dekat die kn...hehehe...

kenangan yang paling2 aku xboleh lupakan...ini antara aku dgn arwah baba...pagi pada hari yang die nak meninggal tu...ketika die koma kt wad icu...aku masuk...jumpa die...aku pegang tangan die...then aku pegi kt tepi telinga die...berbisik..."assalammualaikum...abah, adik dtg jenguk abah nie...abah mengucap yer...adik ajar....[aku pn selawat nabi slow kt tepi telinga dia...hati sayu giler time nie....airmata toksah ckp la... abes selawat tu,aku bacekan Al-fatihah, surah 3 kul, surah Al-Quraish then aku ckp something kt dia...] aku kate..."abah...adik xnk abah pergi...abah jangan pergi...adik belum bersedia nk terima abah pergi...tolong adik abah...abah xsayang adik ker..."

lepas aku cakap macam tu jer...aku terus bangun dr tepi telinga die...then aku istigfar banyak...aku sedar...aku xpatut cakap macam tu...aku akan menyukarkan pemergian die...tangan aku masih pegang tangan die...lama gak la...dalam 5 min mcam tu aku berdiri kt tepi katil die...tibe2 aku rase aku jahat sebab cakap macam tu...xde sape nk abah die pergi kan... then..bila aku rase dh cool balik...aku bisik balik kt telinga die..."abah...adik mintak maaf...adik xpatut cakap macam tu...abah...adik redha.. adik redha...adik redha...adik harap abah pergi dengan tenang...abah sayangkan adik...tapi Allah lagi sayangkan abah...adik mintak maaf...ampunkan salah silap adik...halalkan segala perbuatan adik...adik keluar dlu...nak orang lain tengok abah lak..." aku trus cium dahi die, pipi die kiri dan kanan...

nak tau ape yang jadi???

aku nk tarik tangan aku dr gengaman die...time die pegang kuat2 tangan aku..dlm hati aku..Ya Allah...abah aku dengar ke apa aku cakap td...2 hari kt icu...aritu baru aku rase dia ade tindak balas...aku cuba gak nak lepaskan..tapi gengaman die kuat..sangat2 kuat...then..aku bisik lg kt dia.."abah xnak adik keluar ke...ok..adik xkeluar...adik tunggu abah kt cni..." memang aku tunggu dia sambil tangan die mgengam tangan aku...ade nurse datang check...aku kat nurse tu..."nurse..ayah saya sedar nurse..." nurse tu pun duk check2 la kt abah aku tuh..then die ckap.." ayah awk nie kuat...continue..bagi semangat kt die..InsyaAllah..die akn pulih..." awak pon kena kuat semangat...xlama lepas tu..ude aku masuk...die tanye nape xkuar lagi..dah sejam lebih aku masuk...aku ckp kt die..."ude...abah pegang tangan adik...abah pegang tangan adik...die xbagi adik keluar...abah dah sedar ude..abah dh sedar" excited giler aku mase nie...hehehe...ude aku tanye..."adik cakap ape kt abah?" macam die tau2 jer aku cakap something...huhuu..aku jawab..."adik bace selawat la......." die senyum tengok aku..."adik...adik kena redha tau..kalau ade apa2 yang berlaku..." aku cm senyum terpaksa jer...die mcm tau sesuatu jer ude aku nie....lepas tu ude trus keluar...xlama lepas ude keluar...baru abah lepaskan tangan aku...

sampai sekarang aku masih igt lagi gengaman tangan die tuh...aku cerita kat sume orang...mak..along..akak..angah...tp aku xcerita pon apa yang aku cakap kt abah sampai abah nk lepaskan tangan aku...jahat aku kan...apabila kita dikawal emosi...kita akan bertindak apa yang xsepatutnya...tp aku betul2 redha dengan pemergiaan die...sebab aku pon sampai hati nak tengok die berselirat dengan wayar2 tuh...sedih tau...rase mcm sakit sangat2...so lebih die pergi dari terus menanti...bila dah sepakat adik beradik dan emak...petang tu...bagitau doktor cakap nak bawa abah balik..biar die hembuskan nafas terakhir di rumah...so pada 03.03.2005..abah sampai rumah...pukul 3.3o petang...doktor sahkan abah pergi untuk selama-lamanya...

itu kisah 6 tahun lalu...Al-Fatihah buat Ayahanda yang tercinta Hj Rakal@Zakaria B. Abdul Majid...Semoga rohnya ditempatkan digolongan orang2 yang beriman...Amin...

sebenarnye kan...aku xsuke wish besday orang yang lahir pada arini...ramai lak kawan2 aku yang lahir arini...sebb aku rase nie tarikh kenangan pahit dalam hidup aku..tp aku wish jugak...kalu dlu..memang aku xkan wish...hahaha...jahat kan...bukan salah dorang pon lahir arini..dah ditakdirkan sama tarikh...ngeee~ sorry la..aku yang kesengalan...mode skrg memang aku touching...Aku rindu Abah...Kali terakhir aku tengok abah masa aku pergi Makkah 2tahun yang lalu...aku jumpe orang yang serupa macam muka abah...bentuk badan, gaya...masa tu dekat bukit Safar...berjurai airmata...sujud syukur time tuh...at least melepas rase rindu nk menatap wajah dia...

ari-ari lain pon aku rindu gak...cuma arini...memang aku akan igt kt die gila2 punya..semua kenangan dengan die mesti aku ingat..die banyak bagi semangat belajar...then dengan Abah nie senang nak share masalah....die memahami ckit...lepas die xde...memang xde tempat mengadu dah...rindu nk salam, peluk n cium die..bila die hantar kt stesen bus segamat..bila nk balik belajar kt Arau...sampai akak pon jeles...hahaha..die kate abah pon xpenah anta aku...hehehe..bangga sey...kenangan2...ok..adios..nk cari tisu jap...sob..sob..sob...

3 comments:

Imma Yusri said...

al-fatihah utk arwah abah ko... kite doa byk2 semoga rohnya di tempatkan atr insan2 yg soleh... jgn sedih2... 1 day kite akan ke sane gak kan... huhuhu

C'chanteque Manes said...

huhuhu...thanks buddy...=)

Syiqin Oshin said...

tersentuh hati bace kisah kamu ni cik Huda. Semoga kamu tabah dan sentiasa x lupe utk berdoa pada arwah abah kamu dan semoga arwah ditempatkn di kalangan org2 beriman.. amin..