Salam Alaik,
"susah2..jadi penoreh getah jelah..xsakit hati...haha"
itulah kata-kata bahar...duk complicated memikirkan masa depan diri sendiri.Okeh...Jangan diHina Si Penoreh Getah nie...walaupun bau getah tu busuk..tetapi income yang mereka dapat xbusuk...malah boleh melebihi orang yang makan gaji macam aku nie...keje xdela susah..lepas subuh masuk kebun...kul 10 pagi dah settle semuanya...kalau sakit hati pun sebab getah kena curik then berperang ngan nyamuk..hehe..
kalau korang nak tau, aku adalah Anak Si Penoreh Getah...dengan hasil jualan getah mak aku tulah yang tanggung aku belajar selama nie...susah payah mak aku mencari duit selepas Arwah Abah bersara dr seorang Guru...Arwah abah plak kurang sehat sebab pernah acident ketika aku bayi lagi...Malu keh jd anak penoreh getah???xpon..kalu malu aku story kt sini..buat nk share something yg memalukan..memang itu asal usul aku...memang aku bukan berasal dari keluarga yang berada,bukan anak tokey kapal pon atau saudagar kain..cewahh.ayat..hihihi...namun xdela hidup kais pagi makan pagi..cuma xdela mewah...sederhana jer...
teringat zaman kecik-kecik dahulu..kalu weekend tuh..pagi2 lagi mak dh kejut..ajak teman pie kebun...kena plak mak umpan, kalu tolong mak kutip getah beku(aku panggil lantun) dapat upah..ha,ape lagi bingkas bangun..dahulu kala harga lantun agak mahal berbanding sekarang.kalu dlu sekilo gram jeh dh rm8-rm10...hu3..untung owh..itu baru getah beku...kalu susu getah lagi la mahal...tapi aku selalu mengelat...he3..sampai kat kebun jeh..bentang tikar amek kain batik selubung badan sambung tido..tido la aku dengan nyamuk2 dalam kebun tuh..hish..dasyat aku nie..tahan plak tuh..budak2 la katekn...hehe..
tapi bila dah besar nie..ade la jugak pie tolong mak kat kebun tuh...cuma mengediks sedikit...ha3..semua orang berbulu tengok aku..bila suh kutip getah tuh...he3..mane taknye...beriye-riye menguis dengan kayunye..konon xmo tangan bau busuk...huish..mmg melekat la bau die kat tangan...hu3..mase kecik2 dulu slumber jer pegang pakai tangan..dh besor nie..dak pijak n pandai ckit...bese la kan...tp inilah kehidupan aku kalu di kampung..sememangnye aku nie budak kampung...ngaku jelah...
tapi sekarang harga getah dah xmacam dulu..kadang-kadang tuh 10kg baru dapat rm20..berbeza dengan zaman dulu...bila pk balik..memang penat jadi penoreh getah nie...sometimes ape yg didapat tuh xberbaloi dengan usahanya...cuma...bkerja dengan pokok mane nk sakit hati..xde sape nk marah2...xyah nk dengki..orang jelah yg dengki..pegi n balik keje pun xde orang nk tetapkan..hurm.best kan...cuma antara sanggup dengan x jelah...huhu

No comments:
Post a Comment