
hehehe...sempena bulan yang mulia nie..aku pun mula nk mnunjukkan bakat-bakat memasak yang aku ade...yummy..menyelerakan bukan..aku buat rendang ayam nie akibat keterujaan melihat belog Mat Gebu...adeh la..he inspired me untuk rajin memasak sekarang nie..aje lepas nie bukak belog masakan cm Mat Gebu tuh...huhu~~
tp xmungkin kot..al-maklum la..sy nie wanita bkerjaya..balik umah pun da dekat kul 7..smpi umh kul 8 lbh...lewat sangat da malas nak makan malam...so teramat la jarang nak memasak..TETAPI (tgk tul2 highligth beso ckit...) bukan la sy seorang yang pemalas yer...cuma xbkesempatan..target bulan lepas nk buat asam pedas, laksa johor n speghetti pun xkesampaian...
tp sebenarnye Rendang ayam nie...aku buat b4 puasa aritu..cume xde mase nk publish kt cnie...harini baru bkesempatan...dan cadangannye nk masakan tuk sesorang..tp belum kesampaian lagi..asyik kene complaint jer..huhu~~ nanti la..jika ade rezeki kamu...hik3..
Resepi nie aku cilok dr Mat Gebu punye Belog..rendang nie la yg aku bwat..senang campur aduk kn semua dan masakan smpai ia kering..senang jer bwat rendang nie..kena plak sekarang dah ade perencah rendang keluaran adabi..urm,beli jer yg tuh..mudah...hihihi...
aku masak nie smpai lewat malam la..pastu hangin ngan pakcik kedai tuh..lupe masukkan daun kunyit aku..adehla..spoil btul so..aku simpan dalam peti then keesokkan harinye aku edit tmbah daun kunyit...bila crite ngan k.ngah aku...awal-awal lagi die dh booking suh masak tuk raye taun nie..owh...rsenye aku xkan masak kot...xbrani aku..stakat makan sendiri ok la...huhu~~
BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ayam, dipotong sederhana besar
600 ml santan cair
300 ml santan pekat
3 camca besar kerisik
3 helai daun kunyit, dimayang halus
1 camca besar gula melaka
1 keping asam gelugor
1/2 cawan cili kisar
2 camca besar rempah kari
Garam secukup rasa
10 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 inci halia*
1 inci lengkuas*
20 biji cili padi*
1/2 inci kunyit hidup*
5 batang serai, dihiris*(*dikisar halus)
4 biji bawang merah, dihiris#
2 biji bawang putih, dihiris#
1 batang kayu manis#
1 kuntum bunga lawang#
4 kuntum bunga cengkih#
3 biji buah pelaga#(#bahan tumis)
CARA MEMBUATNYA :-)
- Bancuh bahan2 kisar halus bersama rempah kari. Panas minyak dalam kuali, tumis bahan tumis hingga harum, masukkan bahan kisar+rempah kari tadi. Kacau rata dan tambah cili kisar. Tumis hingga terbit minyak.
- Masukkan ayam tadi dan gaul rata. Masak hingga ayam kecut dan tuang santan cair. Bila mendidih tambah santan pekat. Masukkan sedikit garam, kacau rata dan masak hingga kuah pekat.
- Tambah kerisik, asam gelugor dan gula melaka. Masak dengan api sederhana sambil dikacau sekali sekala sehingga rendang kering. Masukkan hirisan daun kunyit. Kacau rata. Rasa dan jika ok boleh matikan api, alih ke dalam bekas sesuai.

No comments:
Post a Comment