
Salam Alaik,
Nama Makan: Tepung Gomak
Berasal: Kelantan
Intipati: Kelapa parut, gula & tepung pulut.
Berasal: Kelantan
Intipati: Kelapa parut, gula & tepung pulut.
1st time tengok kueh nie...aku jerit kt K.Ta....
Me: alaaaa k.Ta kueh nie xsedap....saye dah pernah rase dlu..ida bagi saye rase...huhu
[Confident btul ngate kueh tuh xsdp..hehe]
K.Ta: Hei....uda dah salah kueh nie....kueh nie sedap...cer rse dlu.
Me: Uda dah rse dh aritu...xsedap..xnak la..[Smbil duk tengok kueh tuh dlam tupperware]
then sarina pun menyampuk.
Sarina: K.Uda salah kueh nie..tuh laddu tuk orang pantang bsalin...
Me: Ha...la...k.ida suke makan..rse xsedap pun..huhu..
K.Ta: hehehe...cer uda rse yang nie...amek la...try satu...
Me: alaaaa k.Ta kueh nie xsedap....saye dah pernah rase dlu..ida bagi saye rase...huhu
[Confident btul ngate kueh tuh xsdp..hehe]
K.Ta: Hei....uda dah salah kueh nie....kueh nie sedap...cer rse dlu.
Me: Uda dah rse dh aritu...xsedap..xnak la..[Smbil duk tengok kueh tuh dlam tupperware]
then sarina pun menyampuk.
Sarina: K.Uda salah kueh nie..tuh laddu tuk orang pantang bsalin...
Me: Ha...la...k.ida suke makan..rse xsedap pun..huhu..
K.Ta: hehehe...cer uda rse yang nie...amek la...try satu...
aku pun memberanikan diri amek satu..bila pegang lembik2 gtu..geli pun ade..hehe..then berdebu disebabkan benda tu di gaul dalam tepung pulut pastu...ngaappp! masuk dalam mulut trus..1st impression: manis...ade rse kelapa..ade rse tepung pulut...naa..memang sedap...hehe..tp terlalu manis...
hahaha..memula tu memang la xmo~~ sebab aku ingatkan kueh laddu..Sejenis makanan Orang Kelantan gak..bentuk same dah..kaler die lain ckit..yang tu kaler itam blah dalam die. Diperbuat dari lada hitam. yang nie rase die berangin ckit. makanan ketika orang berpantang branak..
hahaha..memula tu memang la xmo~~ sebab aku ingatkan kueh laddu..Sejenis makanan Orang Kelantan gak..bentuk same dah..kaler die lain ckit..yang tu kaler itam blah dalam die. Diperbuat dari lada hitam. yang nie rase die berangin ckit. makanan ketika orang berpantang branak..
Nama Makanan: AkokBerasal: Kelantan Jugak.
Intipati: Santan kelapa, gula, telur, tepung pulut, daun pandan.
ahah...yang nie aku jatuh cinta since kali pertama aku merasainya...memang enak sekali..rase mcm kueh bakar tetapi lebih lembut dan manis dari kueh bakar..Akok terbaek yang pernah dirasai mestilah made in Kelantan. mase aku beli kat Pasar Siti Khadijah...tgk rupe mcm xsdap..tetapi sekali makan..memang nak lg..kt KL nie senang nak dapat kueh nie..tp rse xsame dengan yang pernah aku makan dlu...huhu..susah nak cr akok terbaek kt KL nie..slalunye akok tuh mesti xsesedap, selembut dan semanis Akok yang dibuat kt Kelantan.
Akok nie memang fav aku la..Tepung Gomak tuh xdela minat.,..cuma bleh la makan..kepada korang kalu terjumpa tuh..selamat mencuba.Daa~~

No comments:
Post a Comment