Pages

ChaPteR SeVenThY TwO: KetUpAt DaUn KeLApA...

Inilah aktiviti apabila menjelang Hari Raya..Baik Hari Raya AidilAdha mahupun AidilFitri..tugas utama aku adalah Menganyam Ketupat..Bagi orang di Sebelah Selatan..Mereka lebih suka Ketupat Daun Kelapa berbanding Daun Palas..Di Dalam Family aku...Hanya Arwah Baba, Mak, Angah, Akak, Kak Ude, Kak Long & Me yang tau menganyam ketupat nie..actually xdela susah sangat nak buat kena ingat step dan pusing ker...Kalau Dulu tugas menganyam ketupat nie dibuat Oleh Arwah Baba..Memandangkan Beliau sudah tiada..tempatnya di gantikan oleh Anak-anak perempuannya...=)

Tapi aku perasan la..dalam My Family..mesti salah seorang yang xtau menganyam ketupat contoh..Along aku xpandai menganyam..tapi wife die tau..Angah aku plak..wife dia xtau menganyam tapi Angah aku tau..ha..leh nampak kan..turn aku..xtau lagi siapa bakal suami aku..tau ker xtau ker ntah ler..hehehe...meh kita tengok step nak uat ketupat nie...

First, lilit daun kelapa pada jari sebanyak 3x pusingan..kena uat dekat dua belah jari yer...then koran silangkan daun kelapa di antara jari kiri dan kanan maka dia akan jadi seperti di bawah..

Then, dia ada bnyk step..sama ada nak buat ketupat bawang atau pun ketupat pasar..seperti contoh yang dah siap ini adalah ketupat pasar...huhuhu...baru ku tahu rupa-rupanya agak sukar untuk menerangkan cara membuat ketupat di dalam blogger nie..sape nk belajar uat ketupat..sila berjumpa dengan saya yer...hikhik...


Selepas itu, basuh beras mcm nak tanak nasi tetapi toskn air dia..masukkan beras kedalam ketupat sebanyak separuh dari dalam kelongsong ketupat tu..dan bila banyak2 maka dapat la banyak nie...lilit dan ikat ketupat itu..rebuskan air didalam periuk..kemudiam masukkan ketupat..



setelah air itu mengelegak..hendaklah air di dalam periuk itu ditukar sebanyak 3x...kalau xmau pn xpe..tp my mum selalunya memang dia buat..


Then rebus lebih kuang dalam 3 jam..sehingga masak la..lebih senang...maka jadilah seperti di bawah...

toskan air dia..then boleh di hidang bersama Lodeh & kuah Kacang..Yummy....=)

Next story is Korban..................



No comments: