Ertinya: “Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu, Ya Allah! Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu, Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu, (Tuhan) yang tidak ada sekutu bagi-Mu, hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu, Sesungguhnya segala pujian, nikmat dan pemerintahan adalah kepunyaan-Mu, tidak ada sekutu bagi-Mu”.Herm..Mengimbas kembali kenangan setahun yang lalu....Ketika dan saat ini..pelbagai perasaan ada...Gembira...Takut...Sedih...Berdebar...tinggal satu hari lagi untuk Wukuf di Arafah...Tempat di mana perkara WAJIB HAJI perlu dilakukan...
Wajib: Pekerjaan Haji yang mesti dikerjakan serta wajib membayar Dam jika meninggalnya.
Perkara-perkara wajib di dalam Haji terdiri dari empat perkara iaitu:
1- Berihram dari Miqat.
2- Wuquf di Arafah.
3- Bermalam di Muzdalifah.
4- Bermalam di Mina.
5- Melontar di Jamrah
6- Bercukur.
7- Tawaf Haji & Wida'
1.Berihram Di Miqat,
Tempat aku memulakan Niat Haji adalah di Hotel tempat aku menginap sepanjang berada di Makkah..Hotel nie berdekatan dengan Masjid Kucing...Aku mula berniat di bilik then malam tu dalam pukul 10.30 kami bergerak menaiki bus ke ARAFAH...dalam bus pun Mutawwil berpesan mengenai Niat Haji..
Ketika ini Wajib mandi sunat Ihram,mengenakan Pakaian Ihram serba putih,Memakai wangi-wangian sebelum berniat Haji. Teramat digalakkan bertalbiyah sebanyak mungkin ketika...
p/s: Actually Talbiyah telah dimulakan semenjak di Lapangan Terbang KLIA lagi..tipu kalau xmenitiskan air mata ketika nie...huhuhu
.jpg)
2. Wukuf Di Arafah,
sampai lebih kurang dalam pukul 12 - 1pagi...Jalan Jem time nie..dan sepanjang perjalanan melihat pelbagai ragam manusia..Ada yang berjalan kaki menuju ke Padang Arafah..Memang menyayat hati...Teramat bersyukur la dapat menaiki bus..Cuba bayangkan pada Zaman Rasulullah..Jelas aku lebih beruntung..Sampai di Padang Arafah, Menunaikan Amalan harian..Segala Solat sunnat dilakukan..baca Al-Quran..kemudian Tidur..Pukul 3 pagi bangun bersiap untuk menunaikan Solat Subuh...Awalkan..Berebut toilet weh..hehehe..biasa la di kawasan tanah lapang dengan toilet segera nie...Orang plak ramai..mane la xberebutnya...Nk masuk Toilet pun kena Q tau...hehehe...Time nie..Kesabaran akan teruji..Kekuatan Fizikal dan mental diperlukan...i mean ketika melakukan HAJI bkn toilet yer...=P
Selesai Solat Subuh macam biasa la..rutin sepanjang berada di Makkah..Baca Al-Quran,Baca Doa2 yang perlu dibaca dan Sebagainya..semuanya aktiviti amal ibadah dilakukan...Sehingga la tiba waktu kemuncak iaitu bermula selepas Zuhur waktu ini Semua Para Jemaah melakukan Zikir dan betahmid beramai-ramai sehinggalah waktu Asar..Selepas Asar merupakan waktu paling AFDAL berdoa di Padang Arafah...Time berdoa sepuas yang mungkin..itulah yang aku lakukan..selepas Maghrib kami bergerak ke Muzhalifah.Time nie..korang kat Malaysia duk menyambut Hari Raya Aidiladha..Korang kena gie Solat Sunat Aidiladha
3. Bermabit(Bermalam sepertiga malam) di Muzhalifah.
Kami bergerak menaiki bus, time nie bus tidak memcukupi dan jalan pun tersangat la Jem banyakan bergerak dalam kul 6++ sampai dekat kul 8malam..lame kan..Aku berdiri jer dalam bus.maklum la tempat xmuat..Dh macam naik bus sekolah..berempit2..Teringat kat Isteri Pengarah UiTM Melaka yang berdiri same time tu..rase humblenyer die..bleh bdiri same..dengan status die..she should get a gud condition..tp itulah..Apabila kita melakukan Ibadah HAJI..semua orang kelihatan sama..baik yang kaya atau miskin..xkira dari segi pakaian atau tempat penginapan...tapi Beliau kate..seronok..dah lama xmengalami mcm nie...hehehe..yerlah..sesekali menikmati pegalaman mcm tu mmg seronok...hehehe...Time tu rase bertuah sangat dapat naik bus sebab ade sebahagian umat Islam dari negara lain terpaksa berjalan kaki dari Arafah menuju ker Muzhalifah..huhu..bukan dekat tau..Jauh..dan Tak Lama sampai Muzhalifah tu nak kena bergerak ke Mina plak..so bersyukur yang teramat.
Muzhalifah nie kawasan tanah lapang..tanah semata-mata..xde pokok xde pondok..hehehe..memang clear..tapi berpagar..pagar nie adalah untuk mengasing Umat Islam mengikut negara..Tp dah rase mcm kandang Unta plak..hehehe..aktiviti kat sini adalah mencari batu untuk melontar..mesti ade 70biji semua sekali..seronok time nie..macam aktiviti mencari bijih timah plak..hehehe..batu yang dicari perlulah dibasuh untuk memastikan batu itu adalah betul2 batu..kadang-kadang bukan batu..hanya ketulan tanah..sebab tu kena cek betul2..time nie hanya dsediakan tikar saja..maka malam itu kami beribadah[Solat sunat Bmabit di Muzhalifah] dan tidur dengan berbumbungkan langit berlantaikan tikar..tapi tetap seronok...hehehe...yang pelik tuh..xde nyamuk or semut weh..aku nie memang alergi nyamuk..kalu dah kena gigit tu mula gatal2..Bersyukur sgt..hehehe..
.jpg)
4.Bermalam di Mina serta melontar ker Jamrah.
Lebih kurang dalam pukul 2pagi kami bertolak ker Mina..Rutin harian dilakukan Solat 5 waktu..1st Lontaran di buat pada pukul 10 pagi pada 11 Zulhijjah...Huhuhu..lontaran perlu dibuat pada ketiga-tiga Jamrah Ula, Wusta dan Aqabah..Perjalanan dari tempat penginapan ker jamrah lebih kurang 6km pergi dan balik..Ketika melalui Terowong menuju ke Jamrah..Hati tersentuh apabila teringat Arwah Baba...Actually Arwah Baba, xberapa sihat..sebab pernah accident masa dia muda..so Kaki pun xberapa kuat..tapi dia mampu melakukan lontaran tanpa sebarang bantuan..dah la Zaman dia tuh..teramat la sukar melakukan Lontaran Jamrah kerana terpaksa melawan arus..tidak seperti sekrang begitu..tidak perlu bersesak-sesak..kagum teramat...[Cedey plak nie..]
Bertuah la korang yang mempunyai baba lagi..i wish to see him back...and doa diMakbulkan ALLAH ketika berada di Sana...Sujud Syukurku sembahkan...Apabila doa diMakbulkan...=)
Opps..tercerita sedey plak..Keadaan di Mina nie..actually sedikit tidak menarik..tapi yerlah..datang nak buat ibadah..Redha jelah..tp seronoknya..dalam beramal tu sempat lagi bershopping..banyak orang negro berniaga kat cni...So..kekuatan Imam diperlukan agar niat untuk beribadat bertukar kepada nak bershopping..Hati memang kena kental la..ok..selepas melakukan lontaran pertama..aku pun melakukan Tahlul Awal..iaitu bercukur..bagi perempuan menguntingkan sedikit rambut..Bila bertahlul awal ada perkara tidak dibenarkan iaitu bersetubuh antara lelaki dan perempuan, bercium-ciuman dan yang seangkatan dengannya lah..Ihram dah bleh dibuka tp aurat still perlu dijaga...Susahnya nak jaga aurat ketika di Toilet..yang kne advise sedikit kat Tabung Haji or Kerajaan Arab supaya di asingkan toilet lelaki dan perempuan..asingkan jauh2...bukan letak bersebelah...kalu bersebelah nie payah...bukan ade penghadang..time nak amek Air Sembahyg tu..time tu la orang laki nak lalu..dah ternampak..dah kira dosa..kurang dah pahala..huhuhu..actually sama jer dengan keadaan sekrang..aurat wanita perlu dijada dan tertutup sama seperti ketika berihram..Sejujurnya, aku belum mampu lagi...huhuhu..InsyaAllah..xmustahil suatu hari nanti kan...
.jpg)
4. Tawaf Haji.
Ok..selesai melakukan melontar..tiba la masanya kembali ke Makkah sebelum 13 Zulhijjah untuk melakukan Tawaf Haji..Time nie memang la ramai Umat Islam..Sekali tengok dah macam Ulat Sagu dah..Semua nak buat Tawaf Wajib..aku terpaksa melakukan Tawaf Haji di Tingkat 2..sebab xbrani nak lakukan berdekatan dengan Kaabah..Takut sey..waktu macam2 bleh terjadi..huhuhu..dan memang terjadi..masa hari Melakukan Tawaf Haji hampir seratus orang kot meninggal dunia akibat mati di pijak ketika melakukan Tawaf Haji..huhuhu..time dapat tengok Kiswah baru yang digantikan ketika Hari Wukuf di Arafah..
dan apabila genap 21hari..Maka perlulah melakukan Tawaf Wida'..huhuhu..Tawaf selamat tinggal untuk Rumah Allah...Ya Allah...hanya tuhan saja yang tahu betapa pilunya hati ketika..Macam-macam terfikir..bila akan aku sampai lagi ke sini..huhu..sedih yang teramat..sepanjang Tawaf airmata menitis..Rase mcam xnak balik jer...huhu..maka bermula episod kembara Di Madinah...Sangat la cantik tempat nie...Ok enough la..penat tangan menaip kalu nak cerita details semua...mau 1 hari pn xabes..hehehe..
Bila BFF aku cerita Raya Haji..mesti aku terpk apsal aku xsambut ek..Sebab aku sendri melakukan Ibadah Haji itu..Seronok teramat...Siapa yang ada duit tu kumpul la dan pergi time muda nie..sementara ketahanan mental dan fizikal masih kuat lagi..^______^
.jpg)

No comments:
Post a Comment