Ok..nie cerita weekend yang lepas...aku buat cupcakes kt rumah my sis di Nilai..memang seronok buat cupcakes nie..almaklum la..sekarang nie aku memang tengah gile dengan cupcakes..then cupcakes aku nie dibantu oleh anak buah kesayangan aku..Haderah dan my lovely sis..Rafedah Rakal..Untuk buat cupcakes nie...jpg)
1st, korang kena ade minat.
2nd, Korang kena Rajin.
3rd, Korang kena bersabar.
4th, Korang kena Creative tuk decoration cupcakes nie.
(huhu..aku pn blom ckup creative lg tau)
erm,aku rase itu jelah..yang aku buat nie adelah cupcakes choclate..resepi given by my sis..very easy punya resepi kek coklat..kalu orang baru belajar nak buat kek, sesuai sangat guna resepi nie..actually aku xberapa suka sangat resepi die nie..sebab..kek coklat die mengunakan Minyak jagung..aku lebih suke kek coklat yang dperbuat dari Butter..more delicious...for me..lain orang lain pendapat kan...
Resepi Kek Coklat
3 cawan Tepung Gandum
1 cawan Serbuk Koko
( Ikut suke la,nk pkai van houten pn bleh,murah punye pn ok.jpg)
3 cawan Gula Pasir
(Nk guna gula asing pn bleh)
1 sudu Baking Powder
1 sudu Soda bikarbonat
2 biji telur Gred A
1 cawan Susu Cair
1 cawan minyak
1 cawan air panas
sedikit garam halus
1 camca Asen Vanilla
1 camca Pewarna Coklat( star Brand)
klu ade jenama lain..bleh jer korg nak guna
Softener kek juga bleh digunakan
2nd, Korang kena Rajin.
3rd, Korang kena bersabar.
4th, Korang kena Creative tuk decoration cupcakes nie.
(huhu..aku pn blom ckup creative lg tau)
erm,aku rase itu jelah..yang aku buat nie adelah cupcakes choclate..resepi given by my sis..very easy punya resepi kek coklat..kalu orang baru belajar nak buat kek, sesuai sangat guna resepi nie..actually aku xberapa suka sangat resepi die nie..sebab..kek coklat die mengunakan Minyak jagung..aku lebih suke kek coklat yang dperbuat dari Butter..more delicious...for me..lain orang lain pendapat kan...
Resepi Kek Coklat
3 cawan Tepung Gandum
1 cawan Serbuk Koko
( Ikut suke la,nk pkai van houten pn bleh,murah punye pn ok
.jpg)
3 cawan Gula Pasir
(Nk guna gula asing pn bleh)
1 sudu Baking Powder
1 sudu Soda bikarbonat
2 biji telur Gred A
1 cawan Susu Cair
1 cawan minyak
1 cawan air panas
sedikit garam halus
1 camca Asen Vanilla
1 camca Pewarna Coklat( star Brand)
klu ade jenama lain..bleh jer korg nak guna
Softener kek juga bleh digunakan
Cara-cara Membuat:
1. Panaskan ketuhar dengan suhu 145'c dan biarkan seketika.
2. Ayak tepung gandum, soda bikarbonat, baking powder dan serbuk koko sebanyak 3kali. Kemudian adunkan sekali dengan gula pasir.
3. Pukul telur dengan susu cair kemudian campurkan didalam adunan tepung yang di ayak. Gaul sehingga sebati.Masukkan minyak jagung, gaulkan sehingga minyak tidak kelihatan.setelah itu masukkan garam,esen vanila serta pewarna coklat, kacau sehingga sebati.
4. Akhir sekali, masukkan air panas ke dalam adunan.
5. Masukkan 3/4 adunan kedalam bekas cupcakes.benda nie korg kena pandai budget sendri la.
kemudian bakar didalam ketuhar dalam 15-20 minit.
1. Panaskan ketuhar dengan suhu 145'c dan biarkan seketika.
2. Ayak tepung gandum, soda bikarbonat, baking powder dan serbuk koko sebanyak 3kali. Kemudian adunkan sekali dengan gula pasir.
3. Pukul telur dengan susu cair kemudian campurkan didalam adunan tepung yang di ayak. Gaul sehingga sebati.Masukkan minyak jagung, gaulkan sehingga minyak tidak kelihatan.setelah itu masukkan garam,esen vanila serta pewarna coklat, kacau sehingga sebati.
4. Akhir sekali, masukkan air panas ke dalam adunan.
5. Masukkan 3/4 adunan kedalam bekas cupcakes.benda nie korg kena pandai budget sendri la.
kemudian bakar didalam ketuhar dalam 15-20 minit.ade banyak cara nak buat topping cupcakes nie.nak mudah korang bleh guna krim yang ade jual kat pasarraya tu atau pun korang bleh guna Fondant(Gula ising yang keras tu) atau pun coklat yang digunakan untuk almond london tu..so kat bawah nie..aku bagi resepi untuk buat fondant.
Resepi nie bukan aku punya yer..di ambil dari blogger org lain.
Bahan-Bahan:
Bahan A
15 gm gelatin powder yang halal
70 ml air
Bahan B
1 kg gula icing yang telah diayak
1 biji putih telur
50 gm glucose ( liquid) cecair yang sangat likat
15 gm tepung jagung.
Cara-caranya.
1. Campurkan bahan A ke dalam bekas yang tahan panas dan biarkan ia kembang selama lebih kurang 2 minit. Kemudian double boilkan bekas itu untur mencairkan gelatin tersebut.
2. Campurkan kesemua Bahan B dan campurkan Bahan A yang telah cair tadi. Pukul dengan mixer pada kelajuan sederhana hingga menjadi doh yang lembut. Sapukan tangan dengan tepung jagung (bukan dari sukatan di atas) dan uli doh tersebut bagi mengelakkan ia melekit. Doh tersebut sudah sedia untuk dibentuk.
So pastu korang decorate la cupcakes tu ikut gaya yang korang suka.SELAMAT MENCUBA ^_^
aritu bawa ckit sebahagian cupcakes nie gie..ade plak yang nak tempah untuk majlis pertunangan..adeh! aku rase blom mampu lagi nak buat cmtu...tgk la mcm mane dlu..huhu..kalu ade support yang lain kire ok la.huhuhu
Resepi nie bukan aku punya yer..di ambil dari blogger org lain.
Bahan-Bahan:
Bahan A
15 gm gelatin powder yang halal
70 ml air
Bahan B
1 kg gula icing yang telah diayak
1 biji putih telur
50 gm glucose ( liquid) cecair yang sangat likat
15 gm tepung jagung.
Cara-caranya.
1. Campurkan bahan A ke dalam bekas yang tahan panas dan biarkan ia kembang selama lebih kurang 2 minit. Kemudian double boilkan bekas itu untur mencairkan gelatin tersebut.
2. Campurkan kesemua Bahan B dan campurkan Bahan A yang telah cair tadi. Pukul dengan mixer pada kelajuan sederhana hingga menjadi doh yang lembut. Sapukan tangan dengan tepung jagung (bukan dari sukatan di atas) dan uli doh tersebut bagi mengelakkan ia melekit. Doh tersebut sudah sedia untuk dibentuk.
So pastu korang decorate la cupcakes tu ikut gaya yang korang suka.SELAMAT MENCUBA ^_^
aritu bawa ckit sebahagian cupcakes nie gie..ade plak yang nak tempah untuk majlis pertunangan..adeh! aku rase blom mampu lagi nak buat cmtu...tgk la mcm mane dlu..huhu..kalu ade support yang lain kire ok la.huhuhu
No comments:
Post a Comment