Pages

ChaPteR ThirTy TwO : GuLa! LeMak SiPuT BeRsaMa KelaDi ala AnAk DaRa.=)

Yummy...yummy..yummy...ok..dari selera barat, kite berbalik ke negara asal..yerlah..bak kate orang hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri lebih baik negeri sendiri..so menu kami semalam memang best..Gulai lemak Siput bersama keladi..dan saya akan tuliskan cara-cara menyediakannya..

Gulai Lemak Siput bersama Keladi ala Anak Dara

bahan-bahan:

Keladi Minyak 4 Batang
Bawang Kecil 5 Ulas
Kunyit hidup 2 Inci
Cili Padi 10-15 Biji
Cili Giling 2-3 sudu kecil
Ikan Bilis (ikut Suke)
Asam Keping 3 Keping
Santan Kelapa 1 biji
Garam & Gula Secukup rasa
Sedikit Air
p/s: Gulai Siput masak lemak (already made,beli la kat kedai makan or pasar malam)

Cara Menyediakan:

1. Tumbuk ikan bilis, cili padi, bawang kecil dan kunyit.

2. Bersihkan keladi kemudian direbus bersama asam keping (masukkan 2keping saja) sehingga ubinya empuk setelah itu toskan.

3. Masukkan Santan kelapa dan sedikit air, cili giling serta bahan-bahan yang telah ditumbuk didihkan di atas dapur sehingga mengelegak.(Pastikan santan sentiasa dikacau agar tidak pecah)

4. Kemudian masukkan batang keladi bersama isinya kacau sehingga masak,jangan lupe asam keping masukkan sekali.

5.Akhir sekali, masukkan siput yang dibeli kedalam gulai keladi. Ambil siputnye sahaja,kuah dia payah dan garam dan gula secukup rase.

6. Selesai,boleh dihidangkan nasi panas bersama telur masin rebus, ikan masin goreng bersama sambal belacan atau budu.

Petua memasak Gulai Lemak keladi:

1. Pastikan korang rebus dulu keladi tu, tujuan die untuk hilangkan rase gatal bila makan nanti.

2. Kepekatan kuah gulai tu terpulang la pada korang la..budget la sendiri..jangan la terlalu cair or pekat sangat..kalu pekat tu tambah la sedikit air.

3. Disebabkan kitorang guna Gulai Siput yang already made, masukkan siput tu last skali, apabila gulai sudah masak dan mengelegak. Masuk sekejap,kacau lebih kurang then tutup api..
Bukan ape takut nanti korang xleh nak sedut plak siput tu sebab dh over cook.haha..x ker naya gitu.

ahah, mesti korank nak tau kenapa kat belakang tu kitorang tambah anak dara. first reason, of course la because kami nie anak dara...hehehe.second reason tu....hahaha...kami masak siput dan keladi tu berasingan...bukan masak pun siput tu memang beli yang dah siap masak,disebabkan kami x puas hati dengan kuah gulai yang dibeli so kitorang edit la sendiri.

erm,xkan la kami nak beli siput hidup kot, xpulang modal rasenye sebab kami berdua jer, kalau ramai tu lain la cerite kan..tapi at least kami adela bakat memasak tu..hehehe..perasan betul la aku nie...(sambungan korang klik read more yer....)



then thank you la kat rumate saya nie..memang tabik arr kat die sebab sanggup nak siang keladi tu..hehehe..miang wooo...tapi sebab nak makan, sanggup aje..terer kan die..=) caya la lu Mida...
lupe arr nak tangkap gambar die..haha..gerenti die marah aku sebab buh pic die dalam blog nie.keh2..mujur jer tak tangkap...=P

kitorang xdela pandai sangat memasak tapi kire berani mencuba la..so pada gadis-gadis di luar sana selamat mencuba resepi kami, Tiada yang istimewa pun,cuma nak dijadikan kenangan saja..
bile korang hidup berdikari nie jadi macam nie la..xkan nak harap mak jer masak kan..

No comments: