Pages

ChaPteR TwEnTy OnE: PenDid!K YaNg TaK TerD!dIk??

20/Febuari/2009

herm,dh lame saya x menulis blog nie..maklum ler..bz mencari kerja...huhuhu..nk uat cmner kn...so..arini menulis blog saje nk melepaskan geram...kenapa pendidik yg x terdidik nie???opppsss!!! sorry la bukan semua pendidik yer...rasenye semua tau pendidik nie dituju pada siapa kn...mesti guru or cikgu atau teacher..hehehe..ok la..melalut la plak..

storynye beginie...nak dijadikan cerita adalah dua org sahabat hamba nie mendapat tawaran menjadi guru ganti...wah,seronok la dame nie bercerita..so termasuk la saya berkobar-kobar nak jadi guru ganti atau KGSK..KGSK nie xsure plak stand for what..sorry yerk..Guru ganti nie slalunye dipilih apabila ade guru wanita yang cuti bersalin, so Guru ganti mengantikan Guru yang asal mengajar subjek die la..so biasa diorang ganti selama 2bulan..gaji Guru ganti nie not bad jugak..tu pasal la bebudak sakan nk jadi Guru ganti walaupun gaji yang bakal diterima akan diberi lambat..

so...arini saya pun skali lg pergi ke PPD Segamat a.k.a Pejabat Pendidikan Daerah Segamat. Sebelum nie penah pegi gak..saya sampai dalam pukul 11pg..berjumpa la dengan penjaga kaunter dalam PPD tu, ade tiga wanita kat ctu..so salah seorg dari mereka tu meyambut baik kedatangan saya..ok la kan..die tanya.."yer dik,bleh sy bantu" so saye pun menjawab la.."erm,saya nak mntak borang guru ganti" then akak tu pn membalas.."adik tulis nama dalam buku kedatangan nie dlu yer"..saya pun menurut saja kate kakak tu..tetibe ade sorang makcik yang memang sentiasa muka die jer yg duduk kaunter tu tegur kakak yang nk memberi borang guru ganti pada saya..ketika itu sy sedang sibuk menulis nama didalam buku kedatangan PPD.
"eh,jangan bagi borang yang tu..."
kakak tu pun terkejut..then dia sambung lagi
"ko bagi borang yg nie" kat atas meja kaunter tu ade 2jenis borang.
kakak tu pun tanye kat makcik tu."kenapa xbleh bagi borang putih nie??bukan sepatutnye borang yg nie ker??" kakak tu mempersoalkan tindakan makcik tu..
makcik balas balik "alah,orang kata jangan bagi.jangan bagi la..ko bagi borang yang ni.."
sekali imbas ternampak la makcik tu ambil borang putih dari tangan kakak tu..kakak tu pun mcm xpuas hati dia tanya lagi"yerla,kenapa xbleh bagi borang tu??"
makcik tu diam saja..
lastly akak tu pun kata "lain kali kalu xboleh guna borang tu jangan letak cni buh jauh2"
then akak tu pun menghulurkan form tu pd saya..ternyata form tu bukan la form yg sepatutnya saya isi..dia bagi form GSTT...saya ambil dan terus keluar dari pejabat tu..

So...macam nie ker adab seorang pendidik??maklumat yang saya dapat tahu, majoriti pegawai pelajaran yang ade di Segamat nie merupakan bekas2 guru..saya sendiri pun pelik.kenapa mesti dia tidak mahu memberikan borang KGSK tu pada saya??apabila die soal, tiada jawapan yang kukuh pada jawapan itu.Makcik dari hari semasa saya datang memohon GSTT lg die tidak memberikan layanan yang memuaskan.
saya terasa jugak,bukan la saya mahu dihormati tetapi orang melayu nie kaya dengan budi bahasa serta adab yg mengajar kita cara bersopan santun dengan orang.Mungkin pada mereka saya nie hanya budak hingusan yang tidak tahu apa2..saya pun boleh saja kalau memarahi die,tetapi nilai murni orang Malaysia, ade sifat menghormati orang lain.

xmengapalah.seandainya rezeki aku ade disini,hal ini akn aku jadikan pengajaran agar sentiasa menghormati orang lain walaupn org itu jauh lagi muda dr saya...PPD Segamat tidak mesra la..=(

No comments: