first time melihat Kaabah,herm...sebenarnyer,jantung ni berdebar2 macam nak buat first date,hehehe.. macam2 rase ade..malu,takut,hiba..saya pergi semasa solat maghrib..dah terlewat sampai sebenarnye..xdapat nak masuk dalam masjid,hanya solat di dataran saja..huhu...xpelah..selesai jer solat kami pun pergi kat tingkat pertama..masuk dalam, Ya Allah..cantiknya pemandangan dalam masjid nie..huhu...kitorang jalan lagi kedepan untuk melihat Kaabah...terpaksa la mlintas depan orang yang sedang tawaf..dapat la tgk..meremang bulu roma bile dah dapat bertentangan mata..tergamam seketika..sampai sekarang still terasa lagi saat2 manis itu..sedeynyer..huhu..bile la dapat bersua lagi..
-MASJIDIL HARAM-
.jpg)
:: nie antara pic yg terdekat saya dapat ambil ::
waktu nie nk buat tawaf umrah..tapi dah x sempat...jadi kami solat asar dulu..
ahha..polis die leh tahan la..ade yang garang n ade yang baik...suke tgk diorang buat keja...kadang manusia degil tempat yang xleh solat pn nak solat..mule ler polis tu duk halau...
"hajjah..hajjah..toriq!! toriq!!" maknenyer die suh jalan ler tuh..jangan ler duk kawasan tu lagi especially bahagian air zam2..xpun dia marah cakap melayu.."hajjah!hajjah!! jalan.." "ya Malayzia...torriqqq!!!"hehehe macam2 la lagi..kadang tu dia panggil kite nie Siti Rahmah xpun Summaiyyah...kalau jalan kat kedai2 tu lagi macam nama keluar...tapi paling glamer Siti Rahmah..
:: pemandangan dari tingkat ats sekali ::waktu subuh gak..sejuk giler..
pkai stokin pn kaki rase mcm kene rendam dalam ais..huhu
:: berjalan-jalan dgn ibu tercinta::sebenarnye kami tersesat..lepas uat tawaf sunat...
alhamdulillah..jumpe polis arab die tunjuk jalan balik..
hehehe..syukernyer..
Semasa saya berada di Makkah, masjid ini masih lagi dalam renovation nak di tambah tingkat lagi..setakat ini masjid sudah ade 3 tingkat...hehehe..saya dh merasa la solat disetiap tingkat masjid ini..dari bawah tanah,berdepan dengan kaabah..bahagian dalam masjid,tingkat pertama,dan tingkat kedua,dan di bahagian atas sekali..tawaf pun penah buat kat tingkat pertama..senang ckit berbanding di depan kaabah sebab xperlu berhadapan dengan orang dan xsusah nak jage bahu agar ia tidak lari dari bertentangan dengan Kaabah cuma kena berjalan jauh sikit la..hehe..
:: Pemandangan dari luar Masjid dalam proses renovation lg ::
:: Ni view dari atas lelangit Masjid..cantik kan??::speaker sound dia memang best..clear dengar suara imam kadang boleh dengar dekat hotel saya..Imam2 die punya bacaan memang la sedap..mendayu-dayu...memang jatuh cinta la siapa yang mendengarnyer...kadang-kadang dorang terlalu menghayati bacaan mereka sendri sehinggakan menangis mengimamkan kami solat..tetibe rase rugi dan sedey plak..sebab diri sendri xmampu nak memahami bacaan mereka..subhanaAllah..baru sekarang nak bukak tafsir dan mengamati setiap ayat dalam Al-Quran tu..kalu tidak...bace gtu jelah..paham makna pun idak..huhu..
:: Yang ni satu lagi ::
.jpg)

.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
No comments:
Post a Comment