
Salam Alaik',
huhuhu...lame sungguh xhupdate belog...busy?? yurp..tersangat2..busy ngan keje...busy ngan anak2...(rabbit) then dgn boypren kesayangan..eceh..*nyampah...boypren busy weekend jer...weekdays lbh ngan anak2 ler...maklum ler..sy kn sudah jd Mommy la nie...Mommy Rabbit...hihihi
hokeh...nie nk cerita pasal Baby...alkesah...ari isnin before pie keje tuh...teman berila die makan...so bagi die makan karot...di dadu2kn karot tuh buh dalam cage die...so petang tuh belek keje tgk karot die bnyk lg...lor..xmkn ker die nie...rupe2nye...Ibu die dh tambah lg dlm kul 3 gitu..Ibu Baby..housemate aku..Adik...hahaha...stiap housemate ade bahasa gelaran masing2..aku mommy..adik jd ibu...fiza...xsure lg...mama la ko...so malam tu tgk die pasif jer...adeh..aku mula la riso..sbb ahad tu tgk die aktif jer..walaupn die takut2 lg..
so esok nye..tgk die oke jer...aku bg die Sawi plak...hamboi..beknye mommy nie kn..bagi makan berkhasiat jer kt anak die...alhamdulillah die kembali sehat...tp aku adela chat dgn gourp discussion pasal arnab nie..aku btau arnab aku pasif..ok ke die...so die btau maybe arnab aku kembung sbb aku terlebih bg mkan sayur2an...so mulai rabu tuh..aku dah xbg die mkn sayur2an lagi...hanya biarkn die makan pallet...walaupon aku dah xbagi sayur...perasan la die xaktif sangat...main2 jap...then die baring..1 lg taik die pon lain jer...selalu kering nie basah2 n lembik...Baby monyok jer...huhu...

hokeh, keadaan menjadi genting pada khamis malam jumaat...huhu..Baby sakit perut yg agak kritikal..starting dari pukul 9...huhu..memang since aku balik keje die asyik berak2 tapi masih aktif tapi start pkul 8 lbh tuh...die monyok balik..duk diam2 ker dlm cage...tapi dalam kul 9 tu taik die dah semakin berair...dan dia semakin kerap berak..adeh..cuak giler time nie...makin lama makin cair taik...huhuhu...sedey giler time...nanges la aku...takut jadi pape kt Baby...aku pon turun bawah pie beli minyak gamat..ikut cakp dalam discussion tuh kena sapu minyak angin atau gamat kt perut die..then bagi makan roti bakar..roti pon ade..so aku bakar then gentel2 jadi cm pallet die..*advise dr en.Kapten...sebelum tu aku siat2 jer..die xmo makn...tp bila dh di bulat2 kn..tertipu gak die...hihihi...

so aku sapu minyak gamat kt perut die..xleh buh minyak angin takut die pedih mata la..sbb die keje duk bersihkn bontot die...dr kul 9 sampai kul 1pagi...aku duk perhatikan die..On9 pn tepi die...tolong bersihkan taik die..sbb xnak badan die kotor...kesian kt die...aku tgk bontot die pn dh merah2...aku cuma cakap kat Baby..baby budak kuat...baby kena bertahan...esok mummy bawa pie kinik..dh mlm2 nie mane ade kinik vaterinar bukak...huhuhu...sampai kul 1 tuh die dh kurang berak..sib bek selera makan die ok..cuma die xnk minum..puas aku paksa die minum...die xmo...bkn ape..takut die dehydrate...ala...mcm manusia gak...kalu asyik cirit..kena la minum air garam n air kosong banyak2...alternative lain yg aku jumpe dlm Fb ade orang ajar cmne nak buat air garam die tu...so aku pon pie la bancuh airnye...cuma aku xde syringe nk bagi die minum..sangat berharap die nk minum...sampai aku tertido pn die still xminum lg...
bila aku bagun kul 6 pagi aku tgk taik die dh kembali ok..means bulat2 tp sedikit basah2...then die pn dah nk minum air..alhamdulillah...ade sedikit kelegaan...bila tgk keadaan die..so ape aku bawa die pie opis ari jumaat tuh...hahaha...cute..sume orang suke kt die...bukan bawa suke2..sebab nk bawa die pie klinik Vaterinar dkt belakang ofis aku...dlm kul 10 aku bawa die pie..ha.melayang rm40 hengget duk dengar doktor ceramah kt aku...
doktor btau...baby nie kecik lagi..usia die baru 1bulan lbh...hohoo...sah..mmg aku dah clap bg makan..melalui info yg aku bace kalu baby rabbit mmg xleh bg sayur2 lg...then doktor tu ajar cara nk tgk Gigi n check kaki n tangan die...doktor cakap memang die ade kembung ckit..tapi die dah ok la...doktor tu pon kagum sebab aku bleh selamat kan die...sebab die cakap kalu baby rabbit Cirit susah nak selamatkan dieorang...diakui la melalui dari apa yang aku disscuss dlm fb pon..siap suh aku get ready sebarang kemungkinan...huhu..then nasihat doktor umah kena sentiasa bersih..xleh bagi die gigit wayar...bagi karrot sminggu skali jer...(hohoho...mummy bagi kamu hari2..mane x sakit peyut...cian anak mummy...) then advise doktor kalu sakit peyut lagi bagi die nenas...nenas pn mampu mengatasi sakit perut Rabbit
tapi sekarang alhamdulillah..baby semakin sehat n dapat kawan baru..name die snow..pic xde lagi...makin nakal..makin lincah...sejak ade kawan baru nie lagi la...hihihi...anyway happy for both of u...anak-anak terlebih qaseh sayang..sampai cirit jdnye...alahai...nie baru anak rabbit...ank sendiri nnt???huhuhuhu

2 comments:
sonok kan bela pet... mmg feel cam seorg ibu jer.. huhuhu...
hehehe...tau xpe...kekdang blek keje mmg penat...tapi bila tgk dorg ilang penat...dgn nakal2 dieorg tuh...bessttt!!
Post a Comment