akhirnye semalam berjaya lagi aku merealisasikn impian untuk mencuba masakan dari Dapur Tanpa Sempadan Mat Gebu...he3..Kalo la die bace Belog aku nie..I'm ur fan Okeh! he3..teruja bebenor dapat mencuba masakan Mat Gebu nieh...nanti nak cuba bwat Kek Batik Mat Gebu lak..hehe...
Ok la..semalam agak kesian gak kt aku nie terpaksa berbuka sorang-sorang..K.Ta xde & Housemate Plak ade Majlis Berbuka Pose..aiseh..bila lak turn company aku nieh..hehe.so aku pie bazar dpn umah tuh..tetibe agak terkejut gak la..aku ternampak..Ade abang tuh dengan slumber badaknyer..mnjual mercun di tepi jalan..Hu3..betul..xtipu punye..dasat arr..kalu kt kampung aku..nk beli pon kena sorok2 takut kena tangkap polis..Okeh.done~ Merapu dah nieh..Berbalik kpd buka pose aku..
so kt bazar tuh..aku beli la Nasi Kerabu + Solok + Ayam then aku beli plak kueh Karipap dengan air Soya..Agak malang ckit..air soya semalam ade rse kelat2 ckit..rasenye xckup masak tuh..he3..al-maklum ler..mak sy suke bwat air soya..so tau ler serba sedikit..hee~~
otw nk balik tuh tetibe teringat kt 2 biji tomato yg aku beli..cadangnye mmg nk bwat kerabu..dr tomato tuh hijau smpi dah naik merak dh..dkt 2 mggu kot aku beli..he3..smlm la bru aku bwat...Jeng..jeng..jeng..maka dgn itu inilah hasilnye...
Kerabu TomatoSorry la pic xclear..maklum ler camera cabuk jer..tggu la..insyaAllah..bulan 10 nanti nak beli camera DSLR..haha2..kaye kah aku?? xde maknanye..aku beli Semipro jeh..ckup la..nk tukar2 kanta pn bkn terer sgt nk pkai camera tuh...hu3.
mmg aku follow sebijik2 yg mat gebu punye..cume yg xde..bawang kecik jer..tlupe nk beli..tp quantitinye diskala kecik kn..aku bwat tuk sebiji tomato jer..tp leh dpt semangkuk kecik gak...makna xnye pudat itu ini..bnyk la dpt..so kt bawah nie resipi die..memang aku amek dr Belog Mat Gebu.
BAHAN-BAHANNYA :-)
3 biji tomato (mat guna 4 biji)
100 g ikan bilis yang telah dibersihkan
3 biji limau kasturi, ambik jusnya
1 camca besar gula
50 g daun pudina(mat guna daun kesom), hiris kasar
Garam secukup rasa
1 biji bawang besar*
2 biji bawang merah*
3 biji cili merah (mat guna 5 biji cili padi)*
5 biji cili padi hijau*(*dihiris)
CARA MEMBUATNYA :-)
Tomato dihiris kasar, ikan bilis dicuci, toskan dan goreng garing, angkat dan toskan. Dalam satu bekas, satukan tomato, bahan hiris, daun pudina (daun kesom) gula dan jus limau kasturi, gaul rata. Tambah garam secukup rasa. Taburkan ikan bilis sebelum dihidangkan bersama nasi putih sebagai pembuka selera....
same as Mat Gebu, Aku jugak mengunakn daun kesum tuk membangkitkn wangi..siyes leh tahan sedap gak la..ceh.aku nie mkn sorg..puji sorg..elok la tuh...ha3
Petang nie rse nk masak sendiri la..Nk buat Kerabu Telur Mat Gebu & Sambal Tumis Telur+Ikan Bilis xpun skali ngan ikan goreng..Nk buat kerabu tuh sbb nk abeskn Daun Kesum yang aku beli semalam..buat Asam Pedas pun sdp gak..aiseh..mcm2 nknye..hu3..tgk jelah ape aku bwat..sok aku publish la kt cnie..
P/s: Selamat Mencuba (^_^)v

No comments:
Post a Comment